Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er statsviter og opptatt av organisering og tilrettelegging av tjenester for samfunnsborgerne. Viktige tema i forskningen min er politikkutforming, samarbeid og koordinering for sosial deltakelse, mangfold og integrering/inkludering. Arbeidet mitt omfatter analyser av ulike politikkområder og mange av dem i et historisk perspektiv, især innen utdanning, velferd og folkehelse. Utvikling og endring av velferds- og omsorgsideologier, enhetsskolens historie, velferdsteknologiske løsninger, profesjonaliseringsprosesser, organisasjonsperspektiver og endringer i synet på mottakere av velferdstjenestene har stått sentralt. Teoretisk har de viktigste verktøyene blitt hentet fra profesjonsteori, organisasjonsteori, historisk sosiologi, demokratiteori, skole- og utdanningshistorie, samt teorier om sosial kapital, politisk og sosial deltakelse og medvirkning. Metodisk har jeg arbeidet mest med kvalitative metoder, men har også anvendt kvantitative metoder i noen grad.
Underviser i
- Bachelor i folkehelsearbeid: Samfunnsplanlegging og samfunnsvitenskapelig metode
- Samfunnskunnskap i grunnskolelærerutdanningen
- PhD studiet: Studier av danning og didaktiske praksiser
- Bachelor i folkehelsearbeid: organisasjons- og samfunnsperspektiv
Forskar på
- Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmer folkehelse
- Velferdsteknologier og profesjonene
- Integrering av barn og unge i utdanning og lokalsamfunn
Publikasjonar
-
Preservice teacher perspectives on teaching controversial political issues in multicultural classrooms in Norway and South Africa
Ravneberg, Bodil Elise, Rangnes, Toril Eskeland (2022)
-
Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.
Faye, Reidun, Lindhardt, Eva Mila, Ravneberg, Bodil Elise (2021)
-
Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
Faye, Reidun, Lindhardt, Eva Mila, Ravneberg, Bodil Elise, Solbue, Vibeke (2021)
-
Bokbad på Litteraturhuset i Bergen: Kristoffer Vogt i samtale med redaktørene Marie von der Lippe og Bodil Ravneberg Fordommer i skolen: gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering (2021). von der Lippe, M. (red.). Oslo: Universitetsforlaget. Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (2021). Bodil Ravneberg et.al. (red.). Oslo: Universitetsforlaget.
Lippe, von der, Marie, Vogt, Kristoffer Chelsom, Ravneberg, Bodil Elise (2021)
-
Funkisbevegelsens identitetspolitikk
Ravneberg, Bodil Elise (2021)