Arbeids- og kompetanseområde

Heldal er professor i pedagogikk og har PhD fra IPed/UiO om demokratiforståelsen i Kunnskapsløftet.

Underviser i

Hun underviser på PhD programmet Danning og didaktiske praksiser og master i undervisningsvitenskap.

Forskar på

Forsker på demokrati og medborgerskap, pedagogiske grunnlagsspørsmål og kunnskapssosiologi.

Forskargrupper

Publikasjonar

  • Demokratisk medborgerskap som tverrfaglig tema og formål i skolen

    Heldal, Janicke, Sætra, Emil (2022)
  • Anarkistisk pedagogikk

    Heldal, Janicke (2021)
  • Demokrati og medborgerskap i skolen - didaktiske perspektiver

    Heldal, Janicke (2021)
  • Demokrati og medborgerskap i skolen - teoretiske perspektiver

    Heldal, Janicke (2021)
  • Hva er demokratisk medborgerskap? : om myndiggjøring og politisering

    Heldal, Janicke (2021)
  • Hvordan undervise om demokrati og medborgerskap i klasserommet?

    Heldal, Janicke (2021)
  • Skolens demokratimandat

    Heldal, Janicke (2021)
  • Pedagogikk

    Heldal, Janicke, Wittek, Line (2021)
  • Pedagogikk - en grunnbok

    Heldal, Janicke, Wittek, Anne Line (2021)
  • Hvordan verne om akademisk frihet ved norske universiteter

    Brekke, Torkel, Heldal, Janicke (2020)
  • Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse

    Danielsen, Anne G., Diseth, Åge Røssing, Heldal, Janicke, Kvello, Øyvind, Egelandsdal, Kjetil, Ness, Ingunn Johanne, Sætra, Emil (2020)
  • Transformativ læringsteori

    Heldal, Janicke, Sætra, Emil (2020)
  • Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap

    Sætra, Emil, Stray, Janicke Heldal (2019)
  • Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv

    Sætra, Emil, Stray, Janicke Heldal (2019)
  • Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet

    Lenz, Claudia, Korbøl, Karsten, Anker, Trine, Bråten, Oddrun Marie Hovde, Kvamme, Ole Andreas, Sæther, Elin, Døving, Alexa, Erdal, Silje Førland, Jørgensen, Camilla Stabel, Stray, Janicke Heldal, Korsvoll, Nils H., Nustad, Peder, Lippe, von der, Marie, Eriksen, Eli-Anne Vongraven (2018)
  • Kolliderer aksepten for religiøse autoriteter med demokratiske verdier?

    Stray, Janicke Heldal (2018)
  • Malkenes om Malkenes-saken. Bokessay

    Stray, Janicke Heldal (2018)
  • Medvirking og samskaping i museer

    Stray, Janicke Heldal (2018)
  • Skolens samfunnsmandat

    Stray, Janicke Heldal (2018)
  • Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet

    Stray, Janicke Heldal, Huang, Lihong (2018)
  • Religious affliation, practices and attitudes among 14 years olds in Norway

    Stray, Janicke Heldal, Huang, Lihong (2018)
  • Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2018)
  • Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2018)
  • Global-local Education Policy Dynamics: A Case Study of New Zealand and Norway

    Stray, Janicke Heldal, Wood, Bronwyn (2018)
  • Demokratilæring i og utenfor skolen. Museet som læringsarena

    Stray, Janicke Heldal (2017)
  • Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2017)
  • Citizenship education. Personally and profesionally transformative teacher education

    Stray, Janicke Heldal (2016)
  • Demokrati og medborgerskap i ny generell del og læreplaner for fag

    Stray, Janicke Heldal (2016)
  • Demokrati og medborgerskap i skolen. Elevperspektiver

    Stray, Janicke Heldal (2016)
  • Kva ville ho med livet - Martha Gellhorn

    Stray, Janicke Heldal (2016)
  • Mer demokrati på timeplanen

    Stray, Janicke Heldal (2016)
  • Practical argumentation

    Stray, Janicke Heldal (2016)
  • Demokratisk undervisning i skolen

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2016)
  • Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2016)
  • Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2016)
  • Hva skjer med skolen? En kunnskapssosiologisk analyse av norsk utdanningspolitikk fra 1990-tallet og frem til i dag

    Hovdenak, Sylvi Stenersen, Stray, Janicke Heldal (2015)
  • Demokrati på timeplanen

    Stray, Janicke Heldal (2015)
  • Skolens demokratimandat

    Stray, Janicke Heldal (2015)
  • Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger

    Stray, Janicke Heldal, Sætra, Emil (2015)
  • Global education policy and small nation states: New Zealand and Norwegian policy officials’ responses to the OECD

    Stray, Janicke Heldal, Wood, Bronwyn (2015)
  • Uro i skolen

    Duesund, Liv, Stray, Janicke Heldal, Bjørnestad, Elisabeth (2014)
  • Uro i skolen. Gjesteredaktør

    Duesund, Liv, Stray, Janicke Heldal, Bjørnestad, Elisabeth (2014)
  • MF-folk drikker som studenter flest

    Haanes, Vidar Leif, Huseby, Vilde Blix, Myhre, Kristian, Karlsen, Hanna, Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Demokrati i skolen. Forelesning for utdanningsledere

    Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Demokrati på timeplanen: Skolens demokratimandat

    Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Hva vet vi om utdanning og opplæring i menneskerettigheter og demokrati i Norge i dag? Bidrag til en kunnskapsbase. Moderator

    Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Learning and Living Democracy

    Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Skolen og demokratiet

    Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Skolens demokratimandat

    Stray, Janicke Heldal (2014)
  • Pedagogikk

    Stray, Janicke Heldal, Wittek, Line (2014)
  • Pedagogikk - en grunnbok

    Wittek, Line, Stray, Janicke Heldal (2014)
  • New Voices in Norwegian Educational Research

    Bjørnestad, Elisabeth, Stray, Janicke Heldal (2013)
  • New Voices in Norwegian Educational Research

    Bjørnestad, Elisabeth, Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Nå braker det løs igjen

    Bruvik, Hilde, Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Undergraving av demokratiet

    Langåker, Svein Olav B., Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Citizenship education. Look to Norway?

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Democratic citizenship in the Norwegian curriculum : a comparison between international and national policy recommendations for strengthening democracy through education

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Demokrati på timeplanen

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Lærende og levende demokrati/Learning and living democracy

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Research interviewing

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Researching documents. Analyzing policies as discourses

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Verdien av meningsbryting

    Stray, Janicke Heldal (2013)
  • Demokrati-kritikk mot ny læreplan

    Stray, Janicke Heldal, Langåker, Svein Olav B. (2013)
  • Nå får de lære demokrati i praksis

    Stray, Janicke Heldal, Reilstad, Jan Inge (2013)
  • Demokratisk medborgerskap - hva handler boka om?

    Berge, Kjell Lars, Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Demokratisk medborgerskap i skolen

    Berge, Kjell Lars, Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Barn og unges rett til å bli hørt

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Citizenship Education in Norway. Change and restistance

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Demokrati som eget skolefag?

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Demokratipedagogikk

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Demokratisk medborgerskap i skolen

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Demokratisk medborgerskap i skolen

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • En didaktisk tilnærming til demokratisk medborgerskap

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Learning and Living Democracy

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Når elever går seg vill. Bokanmeldelse av Ross W. Green "Utenfor. Elever med atferdsutfordringer." Cappelen Damm forlag

    Stray, Janicke Heldal (2012)
  • Demokrati i skolen. Kulturnytt NRK2

    Stray, Janicke Heldal, Biseth, Heidi, Due, Aksel (2012)
  • Dette er vårens boknyheter

    Stray, Janicke Heldal, Bruvik, Hilde (2012)
  • Dagsnytt18. Fifty shades of grey. Bokdiskusjon

    Stray, Janicke Heldal, Holm, Hege (2012)
  • Nasjonal minnemarkering for 22.juli. Om demokrati og formidling av 22 juli terroren. Skolens rolle

    Stray, Janicke Heldal, Nordlund, Eva (2012)
  • Democratic citizenship and religious freedom. How to teach religion with the aim of strengthening democratic participation

    Stray, Janicke Heldal, Roos, Merethe (2012)
  • Vi må få med oss alle

    Stray, Janicke Heldal, Samdal, Morten (2012)
  • Reiseguide i lommen

    Stray, Janicke Heldal, Wollamo, Heidi Oliv (2012)
  • Reiseguide i lommen

    Stray, Janicke Heldal, Wollamo, Heidi Oliv (2012)
  • Reiseguide i lommen

    Stray, Janicke Heldal, Wollamo, Heidi Oliv (2012)
  • Vraker demokrati for valgfag i skolen

    Hanssen, Sturla Smari, Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Høstkonferansen 2011. Demokratisk medborgerskap

    Jan Erik, Grindheim, Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Demokrati på timeplanen

    Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Fra samfunnsmandat til samfunnsoppdrag. En språklig dreining i utdanningsretorikken?

    Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Notat til Ungdommens Maktutredning. Skolen som bidragsyter i utvikling av ungdommers interesse for og evne til å delta i demokratiske prosesser

    Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Skolen som arena for utvikling av demokratisk medborgerskap

    Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Skolen som demokratiforberdende arena

    Stray, Janicke Heldal (2011)
  • Medvirkning med barn og unge - forsinkelse eller fornøyelse

    Stray, Janicke Heldal, Hodneland, Kari B. (2011)
  • Lærer ikke å være samfunnsborgere

    Hanssen, Sturla Smari, Stray, Janicke Heldal (2010)
  • Demokratisk medborgerskap i norsk skole? En kritisk analyse

    Stray, Janicke Heldal (2010)
  • Education for democratic citizenship in the Norwegian curriculum

    Stray, Janicke Heldal (2010)
  • Historiske og teoretiske perspektiver på skolens samfunnsoppdrag

    Stray, Janicke Heldal (2010)
  • Doktoren svarer

    Ulstrup, Tora, Stray, Janicke Heldal (2010)
  • Education for Democratic Citizenship, Norway

    Stray, Janicke Heldal (2007)
  • Selvhenført skolehistorie

    Stray, Janicke Heldal (2007)
  • Education for democratic citizenship. Norway

    Stray, Janicke Heldal (2006)
  • Kunnskap, løfter og løft

    Stray, Janicke Heldal (2006)
  • Menneskerettslig oppdragelse. En drøfting med utgangspunkt i en analyse av samfunnsoppdragelsen i Sovjetunionen og skolereformen i Litauen

    Stray, Janicke Heldal (1995)