Førstelektor

May Britt Revheim Brekke

Forskar på
  • Pedagogiske handlinger, transformativ læring, refleksjon og kritisk tenkning
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Spørsmål som en pedagogisk handlingsform

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2024)
  • Questions and answers – indirect teaching to foster students independent thinking and freedom

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim (2024)
  • Grunnlag for kvalifisering til førstelektor i pedagogikk

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2022)
  • Om pedagogisk forskning ved norske lærerutdanninger Pedagogikkutdanneres oppfatninger av pedagogisk forskning

    Sæverot, Herner, Brekke, May Britt Revheim, Baraldsnes, Dziuginta, Torgersen, Glenn-Egil (2022)
  • Kritisk tenkning og refleksjon. En pilotundersøkelse

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2021)
  • "Praksis er praksis, og skole er skole, tenker jeg"

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2021)
  • Aktiv deltakelse i pedagogikkstudiet i lærerutdanningen

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll, Røneid, Kjersti Nedland (2021)
  • Bakgrunn for utvikling av prosjektet Å spørre som en pedagogisk handlingsform, knyttet til arbeidskrav 3 (MGUPE101)

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim (2021)
  • Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim (2021)
  • Referee

    (2020)
  • Deltakelse og kritisk tenkning - praksisnær forskning

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2020)
  • Oppdragende undervisning i høyre utdanning (lærerutdanning): Gjelder oppdragelse også for voksne?

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim (2020)
  • Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2019)
  • Erfaringer med studentaktive læringsformer

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2018)
  • Praksisfortellingen som studentaktiv læringsform

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2018)
  • Utprøving av studentaktive læringsformer i PEL-faget GLU (2017): Et samarbeidsprosjekt mellom faglærere ved HVL.

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim, Iversen, Gunn Tone, Jenssen, Eirik S. (2018)
  • Hva er undervisningskvalitet i lærerutdanningen?

    (2017)
  • Midtveisevaluering PEL i GLU, 1 trinn (1-7)

    (2017)
  • Midtveisevaluering PEL i GLU, 1.Trinn (5-10)

    (2017)
  • Pedagogisk refleksjon i "det undersøkende rommet"

    (2017)
  • Teoriens manglende plass i praksissamtalen

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim, Holthe, Asle (2017)
  • "Profesjonsfaget" eller "Pedagogikk og elevkunnskap" - mer enn navnet må vinnes.

    Brekke, May Britt Revheim, Grimsæth, Gerd (2016)
  • Referee

    (2015)
  • Refleksjon som et pedagogisk begrep

    (2015)
  • Refleksjonens betydning for læring

    (2015)
  • "Pedagogisk kunnskap under press"

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2015)
  • Praksismøtet som læringsarena. Fokus på funn.

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2015)
  • Trepartsamtalen. Lærerstudentenes forståelse av teori og praksis i praksissamtalen.

    Eide, Marianne Leikvoll, Brekke, May Britt Revheim (2015)
  • Kjønn i skolen

    (2014)
  • Pedagogikkens plass i lærerutdanningen

    Brekke, May Britt Revheim, Eide, Marianne Leikvoll (2014)
  • "Praksismøte"

    Kalgraf, Solveig, Brekke, May Britt Revheim (2014)
  • Videosekvenser: Samtaler om gjennomført undervisning i praksis

    Kalgraf, Solveig, Brekke, May Britt Revheim (2014)
  • Kommunikasjonen i praksismøtet

    Kalgraf, Solveig, Bjørgaas, Gro Karper, Brekke, May Britt Revheim (2012)
  • "Veiledning og vurdering av studenter i praksis - hvordan kan praksisskole og høyskole samarbeide om dette?"

    (2011)
  • Bruk av kvantitativ metode i pedagogisk forskning

    (2010)
  • Metodespesialisering i kvantitativ metode

    (2010)
  • Undervisningsmateriell

    (2010)
  • Forskeren. Gutters skoleresultater

    (2008)
  • Skolene må diskutere kjønn.

    (2008)
  • Skolene må diskutere kjønn

    Valsø, Karen, Brekke, May Britt Revheim (2008)
  • Gutter ut av rekken går. Betydningen av kjønn og sosial bakgrunn for skoleresultater.

    (2007)