Arbeids- og kompetanseområde
Underviser innenfor idrett, kroppsøving og friluftsliv. Interesse og vitenskapelige arbeider rettet mot læring og ledelse i disse kontekstene, samt engasjement rettet mot friluftsliv, kultur og samfunn.
Friluftsliv, bachelor
Idrettsvitenskap, master
Opptatt av læring og ledelse innenfor idrett, kroppsøving og friluftsliv. Innenfor friluftslivskonteksten er det spesifikt vinterfriluftslivet, både det nordiske og alpine som har blitt utforsket i lys av læring, ledelse og risikoaspektet. For idrett og kropppsøving er det i større grad det didaktiske og metodiske som er interessefeltet. Har også siden 2005 arbeidet aktivt med forskning og utvikling av det praktiske og didaktiske i relasjon sammenhengen natur og psykisk helse.
Publikasjonar
-
Elevers opplevelse av Constraints-Led Approach (CLA) i ballspill
-
Ein relasjonell kurs med eit mål om anerkjenning – utforsking av utandørsterapeutisk praksis frå ein friluftsfagleg ståstad
-
Naturoppleving, ein inkluderande praksis
-
Ut på tur - teknologi i hverdagslivets bevegelseskultur
-
Ut på tur med app: Teknologi i hverdagens bevegelseskultur
-
Er det bare Lars Monsen som skal ha lov til kaffebål?
-
From novise intuition to subject-specific intuition
-
Læring av beslutningsprosesser i snøskredutsatte omgivelser
-
Learning of decision-making in avalanche education in Norway
-
Situation awareness in sea kayaking: towards a practical checklist
-
Sea kayaking incidents in Norway 2000 – 2014: an issue of bad weather or poor judgment?
-
Terrain Classification of Norwegian Slab Avalanche Accidents
-
Terrain Classification of Norwegian Slab Avalanche Accidents
-
Terrain Classification of Norwegian Slab Avalanche Accidents
-
Fagbok/antologi i friluftslivsveiledning for høyere utdanning
-
ETA som didaktisk modell i kroppsøving
-
Learning from authentic situation- Description of good learning situation in avalanche education in Norway
-
Forståelsen av friluftslivsbegrepet blant norske og internasjonale friluftslivsstudenter
-
Ledelse og læring i friluftsliv
-
An Evaluation of Rule-Based Decision Support Methods in Norway 2005-2014: Practical Implications for Avalanche Education
-
Bruk av Avalanche Terrain Exposure Scale (ATES) i skredopplæring
-
Læring og vegleiing i skredterreng
-
Læring og vegleiing i skredterreng
-
An evaluation of rule-based decision support methods in Norway 2005-2014: Practical implications for avalanche education
-
Lærerens tilrettelegging for elevens læring i skolens friluftsliv
-
Learning and leadership in avalanche terrain
-
Situasjonsbestemt ledelse av studentgrupper i friluftsliv
-
Snøskred - Kunnskapen som redder liv!
-
Korleis lærer vi vekk fjellsport ved HiSF?
-
Psykisk helse og opplevelsen av deltakelse i friluftsliv
-
Situasjonsbestemt ledelse av studentgrupper i friluftsliv
-
Er nye skogsveier et gode for friluftslivet?
-
Skimoro - trenger vi skredkunnskap?
-
Betydinga av natur og friluftsliv for vår psykiske helse
-
Participation and experiences in outdoor recreation program among mentally ill patients
-
Psykisk helse og opplevelsen av friluftsliv
-
The significance of "nature experiences" among people with psychiatric disorders
-
"Klassisk" vinterfriluftsliv- ekstremt nok!
-
Passive barn og unge?
-
Snøhulen som nødbivuakk?
-
Barns motoriske utvikling og erfaringer med natur
-
Hvorfor og hvordan utebarnehage?
-
Hvordan lære bort idrettslige ferdigheter: Tips til kroppsøvingslæreren
-
Læring av skihopp: Med bakgrunn i dynamisk systemteori, motorisk forskning og en empirisk studie