Arbeids- og kompetanseområde

Professor i pedagogikk og PhD i vitenkapsteori. Underviser på PhD - programmet Danning og didaktiske praksiser, master i prof.ped,  bachelor i pedagogikk. Forsker på utdanningspolitikk, reformer, retorikk, lærerprofesjonalitet, lærer - og barnehagelærerutdanning. Tidligere leder av Senter for utdanningsforskning, styret ved Høgskulen i Bergen og ledergruppen ved lærerutdanningen. Ledet det strategiske forskningsprogrammet Lærerprofesjonalitet m/prof. Thorolf Krüger. Har vært prosjektleder for Følgegruppen BLU til ny barnehagelærerutdanning. Var medlem i Lærerprofesjonens etiske råd. Er med i nasjonal styringsgruppe for rekruttering til barnehage og lærerutdanning  Ledert forskergruppen Political Economy in Teacher Education Research (PETER) med Viv Ellis. Leder i dag forskergruppen COMPETE med Erlend Eidsvik.

Underviser i
  • Pedagogikk, vitenskapsteori, reformer, utdanningspolitikk, danning og didaktiske praksiser, profesjonsteori, retorikk
Forskar på

Reformers retorikk og prasis nasjonalt og internasjonalt, radikale reformer utdanningspolitikk, retorikk og profesjoner

Forskargrupper

Publikasjonar

  • "Barnehagen for en ny tid» - muligheter og utfordringer for ideelle barnehager

    (2024)
  • Cultural Foundations of Education

    (2024)
  • Dangers of Utopian Engineering in Education

    (2024)
  • Hvorfor studere problematiseringer? En problematisering av strategien Barnehagen for en ny tid

    (2024)
  • Kriser i utdanningssektoren

    (2024)
  • Reforms in Teacher Education / ECNU HVL Coorporation.

    (2024)
  • Mistillitsarkeologien i skolepolitikken

    Brenna, Tonje, Trippestad, Tom Are (2023)
  • Politikerløftet - den nødvendige reformen

    (2023)
  • Den nødvendige reformen

    (2022)
  • Forsynet som nasjonal kunnskapsstrategi

    (2022)
  • Norwegian Education in a State of Exception

    (2022)
  • Tester, tillit og tid i skolen

    (2022)
  • We scare because we care! On the rhetoric of crisis in education.

    (2022)
  • Policy, Teacher Education, and Covid-19: An International “Crisis” in Four Settings

    Trippestad, Tom Are, Gkofa, Panagiota, Yufu, Sawako, Heffernan, Amanda, Wescott, Stephanie, Maguire, Meg, Towers, Emma (2022)
  • Politikerløftet – den nødvendige reformen & Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme

    (2021)
  • Sosiologisalongen: Pisa-bløffen

    Vogt, Kristoffer Chelsom, Trippestad, Tom Are, Ulvestad, Roar, Sjøberg, Svein (2021)
  • Policy rhetorics and responsibilization in the formation of early childhood Education Leaders in Australia

    Nuttall, Joce, Henderson, Linda, Wood, Elisabeth, Trippestad, Tom Are (2020)
  • Et skråblikk på utviklingstrekk i skolen - reformer eller deformer?

    (2020)
  • Å være leder i en tid med politisk hyperaktivisme

    (2020)
  • Den ideologiske kampen i norsk skole

    Trippestad, Tom Are, Lomsdalen, Christian (2020)
  • Hvordan formes framtiden i krisetid? Utopier og kriseretorikk

    Trippestad, Tom Are, Nordheim, Bård, Haga, Joar (2020)
  • Teacher education and the GERM: policy entrepreneurship, disruptive innovation and the rhetorics of reform

    Ellis, Vivian Thomas, Steadman, Sarah, Trippestad, Tom Are (2019)
  • Kanskje det er på tide med et politikerløft?

    (2019)
  • Khrono - Politikerløftet - den nødvendige debatten

    (2019)
  • Politikerløftet - den nødvendige debatten

    (2019)
  • Politikerløftet og det politiske problemet

    (2019)
  • Reformiver og endringsvilje – reformers retorikk og praksis,

    (2019)
  • Slik kan politikerne møte kravene fra nye KNOCKOUT

    (2019)
  • Etiske problemer knyttet til programmer som skal motvirke mobbing

    Trippestad, Tom Are, Afdal, Hilde Wågsås (2019)
  • Julekalender på en annen måte

    Trippestad, Tom Are, Espedal, Gro (2019)
  • I lang tid vil det være umulig å hente ut gevinster av reformene, fordi det reformeres for hurtig og fordi reformene er for store»

    Trippestad, Tom Are, Schei, Amanda (2019)
  • Mot rikare delmål å trå

    Trippestad, Tom Are, Svendsen, Njord V. (2019)
  • Kaja gjør nesten alle leksene på skolen

    Krane Hansen, Cathrine, Trippestad, Tom Are (2018)
  • Drift and Mastery – and the Rhetoric of Reform in Teacher Education

    (2018)
  • Kritiske faktorer ved mål og resultatstyringsreformer i lærerutdanning

    (2018)
  • Reformer eller deformer. Kritiske faktorer ved lederskap i mål og resultatstyringsreformer

    (2018)
  • The Rhetorical Constructions of `Public´ and `Management´ in Teacher Education Reforms in Norway 1990-2017 - In session: Historical Perspectives on Transformation in Teacher Education

    (2018)
  • The Struggle for Teacher Education. Intenational Perspectives on Governance and Reforms

    (2018)
  • The Use of Rhetoric as a Practical, Constructive and Analytical Tool in a Thesis

    (2018)
  • The beautiful marganalization of pedagogy. A comment on Bergem forelesningen 2018 by Gert Biesta

    (2018)
  • Visjoner for lærerutdanningene – reformers retorikk og praksis

    (2018)
  • TEACHER EDUCATORS AS ‘DISRUPTIVE INNOVATORS’ IN ENGLAND: THE RHETORICS OF REFORM IN TIMES OF EVIDENCE-FREE POLICY In session Teacher Educators as reform agents: Exploring new possibilities in four countries

    Trippestad, Tom Are, Ellis, Vivian Thomas, Steadman, Sarah (2018)
  • Greit at overordnet del er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke

    Brøyn, Tore, Trippestad, Tom Are (2017)
  • Dobling i rapportert skolevold

    Karen, Fladeberg, Karen, Fladeberg, Trippestad, Tom Are (2017)
  • Barnehagelærarutdanninga. Styrker, svakheiter og gjenstridige utfordringar.

    Sataøen, Svein Ole, Trippestad, Tom Are, Økland, Magli Sofie (2017)
  • - Kritiske refleksjoner over målstyringens lederskap- og profesjonmodell. Gir målstyring egentlig ønskede resultater? En kritikk av målstyringens leder- og profesjonideologi med historiske og aktuelle eksempler.

    (2017)
  • Fra verdi til virkelighet eller fra virkelighet til visjon?

    (2017)
  • Høringskonferanse for ny generell del

    (2017)
  • Kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket

    (2017)
  • Kvalitetsretorikk

    (2017)
  • Målstyringsreformer eller deformer?

    (2017)
  • Reformers retorikk og praksis

    (2017)
  • The Historical Struggle Over Governance And Reform In Teacher Education

    (2017)
  • The Paradox of Teacher Agency in a Glocalised World

    (2017)
  • The Struggle for Teacher Education - Historichal Perspectives on Governance and Reform

    (2017)
  • The Visionary Position: Critical Factors of Utopian Social Engineering in Education Reforms

    (2017)
  • Visjonærstillingen - kritiske refleksjoner over styring, utdanningsreformer og generell del av læreplanverket.

    (2017)
  • - Greit at den er kjedelig og grå, problemet er at den ikke vil virke - Læreplanens overordnede del

    Trippestad, Tom Are, Brøyn, Tore (2017)
  • HER MEDIETRENES OSLO-REKTORENE - Konsulentselskapets pris: 30 000 kroner dagen

    Trippestad, Tom Are, Etresvåg, Frank (2017)
  • Dobling i rapportert skolevold - • 2016: 900 svært alvorlige tilfeller

    Trippestad, Tom Are, Fladberg, Karin Lillian (2017)
  • Professor: - Testingen har ikke gjort elevene bedre, bare mer stresset

    Trippestad, Tom Are, Krane Hansen, Cathrine (2017)
  • Reform as a State of Exception

    Trippestad, Tom Are, Swennen, Anja, Werler, Tobias Christoph (2017)
  • The Struggle for Teacher Education

    Trippestad, Tom Are, Swennen, Anja, Werler, Tobias Christoph (2017)
  • The Struggle for Teacher Education. International Perspectives on Governance and Reforms

    Trippestad, Tom Are, Swennen, Anja, Werler, Tobias Christoph (2017)
  • Teaching other people`s children, elsewhere, for a while: the rhetoric of a travelling educational reform

    Ellis, Viv, Meg, Maguire, Trippestad, Tom Are, Yunqiu, Liu, Xiaowey, Yang, Zeichner, Kenneth (2016)
  • The glocal teacher between solidarity and difference: Challenges of education

    Jobst, Solvejg, Trippestad, Tom Are (2016)
  • Eksperter tviler på at Osloskoler kuttet mobbing fra 11 til null prosent

    (2016)
  • Elevene vil merke dette

    (2016)
  • For stort trykk på unge

    (2016)
  • Fra virkelighet til verdi. Kommentarer til Kunnskapsministerens forslag til ny generell del av læreplanverket

    (2016)
  • Kritiske faktorer ved målstyringsreformer i utdanning

    (2016)
  • Oslo-ungdommer på leksetoppen

    (2016)
  • Seminar om målstyring

    (2016)
  • Struggle for teacher education

    (2016)
  • The Glocal Teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world

    (2016)
  • The Glocal Teacher: Multiple perspectives, national and international contexts

    Trippestad, Tom Are, Huang, Zhongjing (2016)
  • Structures of identification in Curriculum – European examples

    Jobst, Solvejg, Trippestad, Tom Are (2015)
  • Den nye barnehagelærerutdanninga - bakgrunn, iverksetjing og reformutfordringar

    Sataøen, Svein Ole, Trippestad, Tom Are (2015)
  • Critical Factors of management by objectives reform in education

    (2015)
  • Forsker: - Kritisk og katastrofalt

    (2015)
  • Heltene er rektorene som ikke skrev under til støtte for sjefen i Utdanningsetaten

    (2015)
  • Oslo-skolen får kraftig kritikk for å forberede de minste elevene på prøver

    (2015)
  • Reformer eller deformer?

    (2015)
  • The glocal teacher: The paradox agency of teaching in a glocalised world

    (2015)
  • We scare because we care - om etiske trusselbilder i skole

    (2015)
  • Fra PISA til PALS - Om rommet for profesjonelt skjønn i barnehage og skole

    Trippestad, Tom Are, Holgersen, Helge (2015)
  • Structures of identification in Curriculum – European examples

    Trippestad, Tom Are, Jobst, Solvejg (2015)
  • Har Norge verdens beste skolepolitikk?

    Trippestad, Tom Are, Roos, Merethe (2015)
  • Internasjonalt forskningssamarbeid - Kinasamarbeidet

    Birkeland, Åsta, Trippestad, Tom Are, Eriksson, Stig A. (2014)
  • Iverksetjing av barnehagelærarutdanninga

    Sataøen, Svein Ole, Trippestad, Tom Are (2014)
  • Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen

    Sæverot, Herner, Trippestad, Tom Are, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Critical Factors in Management by Objectives Reforms in Education"

    (2014)
  • Critical Factors of Reforms in Open Societies

    (2014)
  • Et kritisk perspektiv på utdanningsreformer

    (2014)
  • Perspektiv på utdanningsreformer

    (2014)
  • The rhetoric of experience and 'The Importance of Teaching'

    (2014)
  • Visjonærstillingen

    (2014)
  • Skole og utdanning – entusiasme eller dressur?

    Trippestad, Tom Are, Skoglund, Ruth Ingrid, Ubøe, Jan (2014)
  • Akademia eller praksis – må vi velge? En debatt om kunnskapsgrunnlaget i profesjonsutdanningene

    Trippestad, Tom Are, Terum, Lars Inge, Thornquist, Eline, Thorvaldsen, Per Eilif, Heggstad, Kari Mjaaland, Lund, Hans (2014)
  • The Bed of Procrustes - Philosophical, Principal and Practical questions for Policies of Equity in Education

    (2013)
  • Visjonærstillingen

    (2013)
  • Frykter flaue prekenbilder

    Eikeland, Martin, Trippestad, Tom Are (2012)
  • Den nye politiske økonomien i lærerutdanning

    (2012)
  • Pedagogy, Urban and Teacher Education

    (2012)
  • Styringstekst - Et Roland Barthes perspektiv

    (2012)
  • The Bed of Procrustev: Philosophichal, Principal and Practical Questions for Policies of Equity in Education. Key Note

    (2012)
  • The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Globalized World.”

    (2012)
  • Kunnskapskanalen NRK: Retorisk styring av profesjoner

    Trippestad, Tom Are, Krüger, Kristian (2012)
  • Den glokale lærer

    (2011)
  • Opening and welcome: The present challenge of teacher education research

    (2011)
  • Response too Herner Severots Key Note: Irony and the Coming into Existence: From Socrates to Kierkegaard and Beyond

    (2011)
  • Retorisk styring av profesjoner

    (2011)
  • The Glocal Teacher and the Education of the Universal Pupil

    (2011)
  • The Glocal Teacher. The Paradox Agency of Teaching in a Global Age

    (2011)
  • The Rhetoric of a Reform: the construction of ‘public’, ‘management’ and the ‘new’ in Norwegian education reforms of the 1990s

    (2011)
  • The rhetorics of experience in teacher education

    (2011)
  • Visjoner og stategier for lærerprofesjonalitet

    (2011)
  • Danningsperspektivet. Viktig i profesjonsutdanning?

    (2010)
  • Kongens siste argument retorikk som kritisk samfunnsvitenskap og motsatt : en drøfting av muligheter, utfordringer og problemer

    (2010)
  • Tiåret da skolen gikk til Pisa Det siste tiåret er skolen blitt testet, reformert og heftig debattert. Men er den blitt bedre?

    (2010)
  • - Dårlige reformer Reformer har gjort svensk skole dårligere, konkluderer en ny rapport. Også den norske skolen er preget av dårlige reformer elevene nå betale for, mener bergensforsker

    (2009)
  • - Hernes brøyt Gudmund Hernes representerer et brudd med venstresida, mener Cristin Clemet

    (2009)
  • - Hernes skapte skoletapere Skolereformene på 1990-tallet var et eksperiment som i stor grad mislyktes, og gjorde tusenvis av skolelever til prøvekaniner, mener forsker Tom are Trippestad

    (2009)
  • Av svin er du kommet - til folk skal du bli

    (2009)
  • Avskaffet deltakerdemokratiet Ny doktorgrad kritiserer "Kommandohumanismen fra Gudmund Hernes"

    (2009)
  • Her er ekspertenes råd til foreldrene

    (2009)
  • Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes` retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk

    (2009)
  • Lærerne får strykkarakter

    (2009)
  • Mener Hernes har skapt mange tapere

    (2009)
  • Reformene skapte skoletapere

    (2009)
  • Slakter "kommandohumanismen"

    (2009)
  • The Code of Command Humanism and it`s Failures

    (2009)
  • The Construction of "Public", "Managment" and the "New" in New Public Managment

    (2009)
  • Pedagogikk og elevkunnskap

    Trippestad, Tom Are, Lillejord, Sølvi (2009)
  • Herfra til enigheten

    (2007)
  • Identity as Public Managment

    (2007)
  • Kommandohumanismen

    (2007)
  • Målstyrt avprofesjonalisering

    (2007)
  • Organisasjonsstrategier i kampen om kunnskapssamfunnet

    (2007)
  • Politikk, samfunn, propaganda

    (2007)
  • Mistillitens sosiologi - de norske utdanningsreformene på 1990-tallet

    (2006)
  • Mistillitens sosiologi. De norske utdanningsreformene på 1990-tallet

    (2006)
  • Kan man ha ansvar i Norge?

    (2005)
  • Fra politikk til butikk, propaganda og diskurs From business of politics to politics of business. Society as propaganda and discourse

    Nordhaug, Odd, Kristiansen, Hans-Ivar, Trippestad, Tom Are, Trippestad, Tom Are (2004)
  • Maktens tekster Text of power

    Berge, Kjell Lars, Meyer, Siri, Trippestad, Tom Are (2003)
  • Regjering av utdanning: Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet

    Krüger, Thorolf, Trippestad, Tom Are (2003)
  • Mistillitens sosiologi. Retorikk og reform i Hernes politikk. The sociology of distrust. Rhetoric and reform in the politics of Gudmund Hernes

    Trippestad, Tom Are, Løvlie, Lars, Slagstad, Rune (2003)
  • Kulturkapitalismen og det veltempererte selvet. Cultural-capitalism and the well-tempered self

    Trippestad, Tom Are, Sending, Ole Jacob, Neumann, Iver, Krüger, Thorolf (2003)
  • Fra politikk til butikk. Om markedsregimenes kommunikasjonsregimer

    (2001)
  • Patriarkens røst. Gudmund Hernes retoriske forming av religionsfaget

    (2001)
  • Politikk som utopisk ingeniørkunst

    (1999)
  • Erfarin - Innenfor eller utenfor språket

    Trippestad, Tom Are, Sirnes, Thorvald (1999)