Intensiv ergoterapi til barn og unge voksne med fysisk funksjonsnedsettelse. Effekt og nytte av intensiv målrettet aktivitetsbasert trening.

Prosjekteigar

Oslo universitetssykehus HF

Prosjektperiode

Juni 2022 - Desember 2028

Prosjektsamandrag

Formål Prosjektets formål er å bidra til bedring av håndfunksjon og ADL aktivitetsutførelse ved målrettet intensiv ergoterapi for personer med fysisk betinget funksjonsnedsettelse i Bergen og omegn 0-35 år. Redusert håndfunksjon forekommer hos mange barn og unge voksne med fysiske funksjonsnedsettelser og er en viktig årsak til begrenset selvstendighet i daglige aktiviteter. Dette kliniske prosjektet ser på individualisert intensiv ergoterapi til denne gruppen og har som mål å tilby målrettet intensiv trening av håndfunksjon og hverdagsaktivitet forankret i ergoterapiteori, samt evaluere effekt og nytte av intensiv målrettet aktivitetsbasert trening og erfaringer med intervensjonen. Deltakere Et bekvemmelighetsutvalg av personer med nevrologisk betinget funksjonsnedsettelse i Bergen og omegn i alderen 0-35 vil inkluderes i prosjektet, etter henvisning til Barnas fysioterapisenter med ønske om å delta i prosjektet. Informasjon om deltakelse vil formidles til aktuelle kandidater gjennom Ergo- og fysioterapitjenesten i Bergen og omkringliggende kommune. Metode Da det vil være store individuelle forskjeller på deltagernes mål og funksjonsnivå, ser vi det hensiktsmessig å vurdere dem opp imot seg selv i et «Single case A-B-A-A design». Deltagerne vil bli testet ved baseline, etter avsluttet treningsperiode og tre måneder etter endt trening. Hver deltager får ergoterapi behandling tre timer i uken i fire uker. Hver enkelt deltager kartlegges med kliniske undersøkelser og spørreskjema, og det utformes spesifikke mål sammen med den enkelte bruker og/eller pårørende før oppstart av treningsperioden. Alle deltakere vil klassifiseres med Manual Ability Classification System (MACS), som er et klassifikasjonssystem for barn og unge med cerebral parese, men som har klinisk nytte også for andre diagnosegrupper. Primære utfallsmål: *Måloppnåelse måles med Canadian Occupational Performance Measure (COPM) som er et semistrukturert intervju som kartlegger aktivitetsutfordringer i hverdagslivet, kvantifisert ved å evaluere betydningen, utførelsen og tilfredshet med utførelsen av aktivitetene, på en numerisk rating skala 1-10 (NRS). COPM har blitt benyttet som måleredskap på både barns og voksnes måloppnåelse i ulike terapeutiske tilnærminger (Darrah et al. 2011, Sakzewski et al. 2011), inklusive hjemmeprogram (Novak, Cusick, & Lannin, 2009), har robuste psykometriske egenskaper (Carswell et al. 2004), også en tilpasset versjon finnes for barn (Cusick, Lannin & Lowe, 2007). *Ferdigheter i hverdagsaktivitet måles med Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computer Adaptive Test (PEDI-CAT), som er et digitalt spørreskjema som kartlegger og måler ferdigheter i hverdagsaktivitet innenfor Daglige aktiviteter, Forflytning, Sosial og kognitiv funksjon, samt Ansvar. Nytteverdi av intervensjon måles ved bruk av spørreskjema. Sekundære utfallsmål velges ut fra deltakernes individuelle funksjon og behov. Eksempler på kartleggingsinstrumenter: *JAMAR dynamometer (styrketest), Goniometer (måling av bevegelsesutslag), Assisting Hand Assessment (AHA) eller Both Hands Assemssment (BoHA) for vurdering av håndfunksjon i to-håndsaktiviteter, Melbourne Assessment of Unimanual Upper Limb Function (MA2), Box and Block Test (BBT) for kartlegging av tempo enkel grip/slippeaktivitet, strukturert observasjon av ADL-aktiviteter. Forskning indikerer at mer intensiv aktivitetsbasert trening over kortere perioder er gunstig for læring av funksjonelle ferdigheter. Det er nødvendig med intensitet og mengdetrening for å oppnå endring. Ergoterapitiltakene innebærer trening, veiledning og behandling ut fra individuelle definerte mål knyttet til aktivitet og deltagelse for den enkelte, og prosjektet har potensiale til å bidra til ny fagkunnskap innenfor et felt som det er forsket lite på.

Metode

Kvantitative analysemetoder