"Erfaringer med ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena. Sykepleiestudent- og lærerperspektiv”

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Faglig utviklingsarbeid

Prosjektperiode

Oktober 2022 - Desember 2024

Prosjektsamandrag

"Erfaringer med ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena. Sykepleiestudent- og lærerperspektiv”

Dette er et forskningsprosjekt hvor formålet er å innhente sykepleiestudenter og lærere sine erfaringer i forhold til ferdighetsøvinger og ferdighetstest på SimArena.

Formål

Prosjektgruppen ønsker å innhente erfaringer knyttet til ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena for å bruke disse i videreutvikling av emnet. Dette kan gi nyttig kunnskap på området for å videreutvikle ferdighetsøvinger- og test som pedagogisk metode.  

Bakgrunn

På første år har sykepleiestudentene tre obligatoriske ferdighetsøvinger tilknyttet grunnleggende sykepleie. De tre øvingene omhandler tema respirasjon sirkulasjon, aktivitet og ernæring (4 timer), personlig hygiene (3 timer) og eliminasjon og kroppstemperatur (3 timer). Etter at ferdighetsøvingene er gjennomført, har sykepleiestudentene en ferdighetstest der de i grupper på tre, trekker en pasientrelatert caseoppgave oppgave som de skal løse. Testen blir vurdert til bestått/ikke bestått. I arbeidet med ny studieplan, har det pedagogiske opplegget med ferdighetsøvingene- og test blitt revidert og det har ført til færre timer med ferdighetsøvinger. Ferdighetstesten, som tidligere var individuell, gjennomføres som gruppeoppgave. Det er derfor viktig at studenter og lærere evaluerer og deler sine erfaringer i forhold til ny studieplan.

Forskningsspørsmål

Prosjektet har følgende forskningsspørsmål:

  • Hvordan erfares ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena?
  • Hvordan erfarer studentene sin oppnåelse av læringsutbyttene?
  • Hvordan erfarer lærere ferdighetsøvinger og ferdighetstest på SimArena?
  • Hvordan erfarer lærere sykepleiestudenters oppnåelse av læringsutbyttene?

Metode

Metode

Vi vil gjennomføre semistrukturerte intervjuer blant 1. års sykepleiestudenter for å innhente deres erfaring med ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena. I tillegg ønsker vi å gjennomføre semistrukturerte intervju med lærere som har ferdighetsøvelser og ferdighetstest på SimArena for å innhente deres perspektiv og erfaringer.

Sykepleiestudenter og lærere vil få muntlig informasjon om å delta i prosjektet i etterkant av gjennomført ferdighetsøvinger og ferdighetstest. Vi ønsker å starte innsamling av data høst-22 med siste innsamling av data vår-24.

Vi vil foreta intervju og ved intervjuene benyttes en semistrukturert intervjuguide (Malterud, 2017). Intervjuguiden er veiledende, og det kan være aktuelt å stille supplerende spørsmål. Intervjuene blir tatt opp på lydbånd og oppbevart på HVL sin forskningsserver (Sikker lagring av forskningsdata). Intervjuene blir anonymisert og lydopptak vil bli slettet ved prosjektslutt, desember 2024.