Erfaringer med ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena. Sykepleiestudent- og lærerperspektiv”
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Oktober 2022 - Desember 2024
Prosjektsamandrag
Dette er et forskningsprosjekt hvor formålet er å innhente sykepleiestudenter og lærere sine erfaringer i forhold til ferdighetsøvinger og ferdighetstest på SimArena.
Formål
Prosjektgruppen ønsker å innhente erfaringer knyttet til ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena for å bruke disse i videreutvikling av emnet. Dette kan gi nyttig kunnskap på området for å videreutvikle ferdighetsøvinger- og test som pedagogisk metode.
Bakgrunn
På første år har sykepleiestudentene tre obligatoriske ferdighetsøvinger tilknyttet grunnleggende sykepleie. De tre øvingene omhandler tema respirasjon sirkulasjon, aktivitet og ernæring (4 timer), personlig hygiene (3 timer) og eliminasjon og kroppstemperatur (3 timer). Etter at ferdighetsøvingene er gjennomført, har sykepleiestudentene en ferdighetstest der de i grupper på tre, trekker en pasientrelatert caseoppgave oppgave som de skal løse. Testen blir vurdert til bestått/ikke bestått. I arbeidet med ny studieplan, har det pedagogiske opplegget med ferdighetsøvingene- og test blitt revidert og det har ført til færre timer med ferdighetsøvinger. Ferdighetstesten, som tidligere var individuell, gjennomføres som gruppeoppgave. Det er derfor viktig at studenter og lærere evaluerer og deler sine erfaringer i forhold til ny studieplan.
Forskningsspørsmål
Prosjektet har følgende forskningsspørsmål:
- Hvordan erfares ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena?
- Hvordan erfarer studentene sin oppnåelse av læringsutbyttene?
- Hvordan erfarer lærere ferdighetsøvinger og ferdighetstest på SimArena?
- Hvordan erfarer lærere sykepleiestudenters oppnåelse av læringsutbyttene?
Metode
Vi vil gjennomføre semistrukturerte intervjuer/fokusgruppeintervjuer blant 1. års sykepleiestudenter for å innhente deres erfaring med ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena. Vi vil også dele ut spørreskjema til alle 1. års studenter (anonyme) i etterkant av ferdighetsøvingene- og testen der de kan evaluere.
I tillegg ønsker vi å gjennomføre semistrukturerte intervju med lærere som har ferdighetsøvelser og ferdighetstest på SimArena for å innhente deres perspektiv og erfaringer.
Sykepleiestudenter og lærere vil få muntlig informasjon om å delta i prosjektet i etterkant av gjennomført ferdighetsøvinger og ferdighetstest. Vi ønsker å starte innsamling av data høst-22 med siste innsamling av data vår-24.
Vi vil foreta intervju og ved intervjuene benyttes en semistrukturert intervjuguide (Malterud, 2017). Intervjuguiden er veiledende, og det kan være aktuelt å stille supplerende spørsmål. Intervjuene blir tatt opp på lydbånd og oppbevart på HVL sin forskningsserver (Sikker lagring av forskningsdata). Intervjuene blir anonymisert og lydopptak vil bli slettet ved prosjektslutt, desember 2024.
Prosjektet gjennomføres ved sykepleieutdanningen ved campus Førde, Høgskulen på Vestlandet. Høgskulen på Vestlandet (HVL) er ansvarlig for prosjektet.
Prosjektstart: høst-22. Prosjektslutt: Desember-24.
Mars 2025: Vi er ferdig med analysearbeidet og holder på å skrive artikkel med plan om å sende til Sykepleie forskning og rapport. Planen er å ferdigstille juni 2025.
Etter tilbakemelding fra studentene, har vi laget 12 prosedyrefilmer, og vi har lagt ut 7 i Canvas for å bidra til læring til øvingene på Sim Arena og forberedelse til praksis. Vi jobber med redigering av de siste 5. I forbindelse med filmene, har vi sendt ut anonyme spørreskjema til sykepleiestudentene for evaluere denne pedagogiske metoden.
Metode
Metode
Vi vil gjennomføre semistrukturerte intervjuer/fokusgruppeintervjuer blant 1. års sykepleiestudenter for å innhente deres erfaring med ferdighetstrening og ferdighetstest på SimArena. Det blir også delt ut spørreskjema (anonyme) til alle 1. års studenter i etterkant av ferdighetsøvinger- og test slik at de kan evaluere.
I tillegg ønsker vi å gjennomføre semistrukturerte intervju med lærere som har ferdighetsøvelser og ferdighetstest på SimArena for å innhente deres perspektiv og erfaringer.
Sykepleiestudenter og lærere vil få muntlig informasjon om å delta i prosjektet i etterkant av gjennomført ferdighetsøvinger og ferdighetstest. Vi ønsker å starte innsamling av data høst-22 med siste innsamling av data vår-24.
Vi vil foreta intervju og ved intervjuene benyttes en semistrukturert intervjuguide (Malterud, 2017). Intervjuguiden er veiledende, og det kan være aktuelt å stille supplerende spørsmål. Intervjuene blir tatt opp på lydbånd og oppbevart på HVL sin forskningsserver (Sikker lagring av forskningsdata). Intervjuene blir anonymisert og lydopptak vil bli slettet ved prosjektslutt, desember 2024.