Bærekraftig utvikling i barnehagen
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektperiode
Mai 2023 - Mai 2024
Prosjektsamandrag
Bærekraftig utvikling er et sentralt tema (barnehagens verdigrunnlag) i rammeplan for barnehagen. Rammeplan på peker at barnehage har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og handlinger og praksis for mer bærekraftige samfunn. I praksis betyr at barnehagene skal jobbe med tema for ulike aldersgruppe etter behov og for kortere og lengre tidsrom og dokumentere og vurdere sine pedagogiske praksiser. Mange barnehager setter tema bærekraftig utvikling som satsningsområde for barnehageår. Til tross er barnehagene kritisert at de jobber ikke systematisk med tema. For å utforske hvordan barnehagene jobber med tema har jeg analysert årsplan (år 2022/23) fra barnehagene i Bergen kommune. Årsplanen er enten lagt ut på kommunal eller barnehagens private nettside. Det er til sammen 230 barnehager i Bergen kommune og 60% av de er private og 40% er kommunale. Av de 230 barnehager, 194 hadde oppdatert årsplan, 13 hadde gamle årsplan, 2 hadde oppdatert årshjul, men 21 barnehager hadde ikke lagt ut årsplan på nettside i hele tatt. Det er mange interessante aktiviteter barnehager jobber med innenfor tema bærekraftig utvikling, men dominerende aktiviteter er naturopplevelse (154), samtale og undring (85), kildesortering (84) og gjenbruk (83). De aktiviteter går inn i miljø og sosialt forhold og barnehager har lite fokus på økonomisk forhold av tema. Mange av de aktiviteter er tverrfaglige og henger sammen, men barnehagene har ikke dokumentert tverrfaglighet av opplegget.