Gjennomførbarhet av VR-basert motorkognitiv trening for ungdom med kronisk sykdom

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

April 2024 - Desember 2026

Prosjektsamandrag

I VR-basert gangtrening kombineres VR-briller og en tredemølle, slik at pasienten kan få utfordringer i et virtuelt miljø samtidig som hen går. Det vi kan kalle for samtidige oppgaver, eller motor-kognitive betingelser. I dette prosjektet ønsker vi å se på gjennomførbarheten av VR-basert motorkognitiv trening for ungdommer med kronisk sykdom, i en sykehussetting. 6-10 ungdommer i alderen 12-16 år, med motoriske og/eller kognitive helseutfordringer rekrutteres internt i Barne- og ungdomsklinikken, og gjennomgår en 4 ukers treningsintervensjon med to 45 min økter pr uke. Før og etter intervensjonen kartlegges motoriske og kognitive ferdigheter med kartleggingsverktøy som brukes aktivt i klinikken. I tillegg planlegger vi fokusgruppeintervju med fokus på deltagernes erfaringer og refleksjoner rundt denne intervensjonen.

Metode

Kvantitative analysemetoder, Kvalitative analysemetoder