Mottakerbevissthet i elevers argumenterende skriving på 5. trinn

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking

Prosjekttype

Doktorgradsprosjekt

Prosjektperiode

September 2024 - Desember 2026

Prosjektsamandrag

Hovedmålet med ph.d.-prosjektet er å undersøke hvordan mottakerbevissthet kan utvikles i elevers argumenterende skriving på 5. trinn. Gjennom en intervensjon vil studien gi kunnskap om hvordan elever posisjonerer seg i forhold til mottaker i argumenterende tekster, hvordan elever utvikler argumenterende tekst under samskriving og hvilke forskjeller knyttet til form og formål som kan observeres i individuelle argumenterende tekster skrevet før og etter samskriving. Prosjektets læringsteoretiske perspektiv bygger på en sosiokulturell og dialogisk forståelse av språk, med særlig vekt på Bakhtins teorier om ytringers adressivitet. Det tekstteoretiske grunnlaget er tekstlingvistikk, og den vitenskapsteoretiske tilnærmingen er hermeneutikk.

Prosjektet er en kasusstudie med en intervensjonsklasse og en kontrollklasse, og undervisningsopplegget som inngår i prosjektet ble utviklet og gjennomført i samarbeid med klassenes norsklærere. Datamaterialet er elevtekster, skjerm- og lydopptak fra elevenes samskrivingsprosess og individuelle elevintervju.

Ph.d.-prosjektets problemstilling er: Hvordan kan mottakerbevissthet utvikles i elevers argumenterende skriving på 5. trinn?