Arbeidsvaner og indre/ytre motivasjon for læring i emnene anatomi, fysiologi og biokjemi

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Januar 2025 - Juni 2026

Prosjektsamandrag

Utgangspunkt:

- Veldig høy strykprosent høsten 2024 ved den nasjonale prøven i Anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB)

Vi skal se på:

- Tidligere suksessfaktorer

- Student evalueringer

- Forskning

- Hvordan emner som går samme semester har vært med på å påvirke (fremme eller hemme) studentenes læring i AFB

Intervensjon for å fremme gode arbeidsvaner, motivasjon for å oppnå gode læringsprosesser

Vi vil styrke/ta i bruk

Faglige mekanismer

1.Modulbasert læring med progresjon

2.Læringsmål og selvrefleksjon

3.Autentiske oppgaver og case

4.Interaktiv Læring og feedback

Sosiale mekanismer

1.Samarbeidslæring

2.Mentorordning eller studiestøtte-grupper

3.Læringsfellesskap og sosialt press

4. Fellesskap rundt interesseområder

Psykologiske mekanismer

1.Belønningssystem for progresjon

2.Tydelig struktur og rammer for selvregulering

3.Growth mindset (Veksttankegang)

4.Mindfullness og stressmestring

5.Individuelle læringsprofiler

Teknologiske og didaktiske mekanismer

1.Gamification

2.Flere læringskanaler

3.Mikrolæring