Arbeidsvaner og indre/ytre motivasjon for læring i emnene anatomi, fysiologi og biokjemi
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Januar 2025 - Juni 2026
Prosjektsamandrag
Utgangspunkt:
- Veldig høy strykprosent høsten 2024 ved den nasjonale prøven i Anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB)
Vi skal se på:
- Tidligere suksessfaktorer
- Student evalueringer
- Forskning
- Hvordan emner som går samme semester har vært med på å påvirke (fremme eller hemme) studentenes læring i AFB
Intervensjon for å fremme gode arbeidsvaner, motivasjon for å oppnå gode læringsprosesser
Vi vil styrke/ta i bruk
Faglige mekanismer
1.Modulbasert læring med progresjon
2.Læringsmål og selvrefleksjon
3.Autentiske oppgaver og case
4.Interaktiv Læring og feedback
Sosiale mekanismer
1.Samarbeidslæring
2.Mentorordning eller studiestøtte-grupper
3.Læringsfellesskap og sosialt press
4. Fellesskap rundt interesseområder
Psykologiske mekanismer
1.Belønningssystem for progresjon
2.Tydelig struktur og rammer for selvregulering
3.Growth mindset (Veksttankegang)
4.Mindfullness og stressmestring
5.Individuelle læringsprofiler
Teknologiske og didaktiske mekanismer
1.Gamification
2.Flere læringskanaler
3.Mikrolæring