VR-briller i psykisk helsearbeid

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Pedagogisk utviklingsarbeid

Prosjektperiode

November 2024 - Desember 2026

Prosjektsamandrag

Tidligere emneansvarlig for emne i SYK330P hadde gjennomført et nytt pedagogisk opplegg som forberedelse til praksis i psykisk helsearbeid.Studentene fikk ved hjelp av VR-briller se to filmer: "Pasient som hører stemmer" og "pasient som utagerer". I etterkant av hver film tid til refleksjon og diskusjon i grupper sammen med lærere for å forberede studentene best mulig til praksis og ha en arena for innspill, dialog og spørsmål. Studentene gav positiv tilbakemelding og emnegruppen ønsket å fortsette med samt videreutvikle det pedagogiske opplegget. Vi har gjennomført VR-briller/veiledning i to studentkull i etterkant og de fikk de tilbud om å svare anonymt på evalueringsskjema som skal brukes til å utvikle det pedagogiske opplegget. Disse tilbakemeldingene jobber vi nå med for å utvikle opplegget til neste kull. 

Metode

Evaluering av det pedagogiske utviklingsarbeidet: Anonyme evalueringsskjema som studentene fyller ut i etterkant av gjennomføringen av VR-briller.