EMPOWER: Design og evaluering av teknologiske støtteverktøy for å styrke interessenter i digital utdanning
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
November 2024 - September 2030
Prosjektsamandrag
EMPOWER bidrar til ny kunnskap om hvordan teknologistøttet utdanning kan gi bedre læring for barn med neuroutviklingsforstyrrelser (NDD), som omfatter blant annet ADHD og autisme. Målgruppen er lærere som underviser i spesialundervisningsskoler (inkludert NDD-barn). De kan oppleve vanskeligheter med språk og tale, motoriske ferdigheter, atferd, hukommelse, læring eller andre nevrologiske funksjoner. Gjennom utvikling og tilpasning av dataspill og etablering av en pedagogisk platform for denne målgruppen, skal prosjektet bidra til bedre problemløsning, planlegging og gjennomføring av oppgaver samt bedre emosjonell regulering. HVL bidrar med å videreutvikle en øyesporer (Eye tracker) som kan måle hvordan barna fokuserer mens de spiller og identifisere behov for tilpasninger av spillene og måten de brukes på. Plattformen vil bli testet og evaluert med 84 barn med NDD diagnoser på barn i 6-9 års alderen i skoler i Romania og Portugal.
Metode
Kvalitative analysemetoder, Kvantitative analysemetoder