Morsmålsfagets kultur - en kasusstudie av faglig identitet og fagforvaltning hos islandske morsmålslærere på videregående skole

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjekttype

Doktorgradsprosjekt

Prosjektperiode

Juli 2011 - Mai 2015

Prosjektsamandrag

Doktorgradprosjektet er en undersøkelse av om det ser ut til å finnes en felles utdanningskultur og yrkesidentitet blant islandsklærerne i den videregående skolen på Island. Sju lærere deltar i prosjektet. På grunnlag av det innsamlede materialet vil Lea finne ut av om en felles kultur og identitet, hvis den finnes, er tuftet på den felles utdannelsen lærerne har, eller om den er nærmere knyttet til praksis, til arbeidsplass og erfaring. Utover det å belyse lærernes selvforståelse, kan undersøkelsen fortelle oss noe om danningsidealer og kulturelle og historiske faktorer i morsmålsfaget og utdanningssystemet på Island. Prosjektet er fullfinansiert gjennom eksternt rekrutteringsstipend.