Utvikling/læring av det profesjonelle skjønn hos fysioterapeutstudenter frem til de er ferdig utdannede yrkesutøvere.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon

Prosjektperiode

Juni 2000 - Januar 2008

Prosjektsamandrag

Bakgrunn: Prosjektet ble startet som del av en tverrfaglig forskningsparaply knyttet til området yrkeskvalifisering og læringsprosess. I studien har jeg ønsket å se nærmere på hvordan studentene utvikler et profesjonelt skjønn. Fokuset er lagt på praksisstudiet i fysioterapi, siden det er i møtet med den enkelte pasient at studentene må forsøke integrere sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne ta avgjørelser og handle slik at det gagner den som søker hjelp. Mål: Prosjektet vil gi mer informasjon om studentenes læreprosess, dvs. hvordan de bruker sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger i møtet med den enkelte pasient. Denne informasjonen kan gi noen ideer om hva som fremmer/hemmer utvikling av innsiktsfull vurdering og - handling hos ulike studenter. Det er mitt håp at dette prosjektet skal kunne være et bidrag i studiekvalitetsarbeidet og gi ideer til forbedring av undervisningsopplegg både inne på utdanningen og ute i praksisstudiene.Design og metode: I dette forskningsprosjektet, som bygger på kvalitative data, er hovedmetoden intervjuer med fysioterapeutstudenter som nettopp har gjennomført sine praksisstudier. I tillegg brukes feltnotater om rammevilkårene i praksis. Materialet analyseres og drøftes på et tekstnært nivå, et generelt nivå og et teoretisk nivå. Prosjektet med publiseringer ble avsluttet i 2008 og har resultert i fire artikler som er tilgjengelig i fulltekst i Bora HiB.De to siste artiklene er: Patient´s participation in clinical practice og Fra fysioterapeutstudent til yrkesutøver