Resepsjon og retorikk. Læring og tekststrategiske valg i barns møte med nye medier på småskoletrinnet
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Prosjektperiode
Juni 2000 - Juni 2003
Prosjektsamandrag
Resepsjon og retorikk er et av hovedprosjektene til det nasjonale forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU). Prosjektet anlegger et reseptivt og tekstteoretisk perspektiv på digital programvare og digitale tekster (cd-rom og internett) beregnet på barn i alderen 6-9 år. Prosjektet undersøker hvordan nye medier kan tas i bruk i ulike læringssammenhenger for å realisere pedagogiske mål om integrering av ny læringsteknologi og elevsamarbeid. Sentralt står en utviklingsstudie av en gruppe småskoleelever over en treårsperiode, der man kombinerer en (fag)didaktisk analyse av læringsfaktorer og læringsforløp med et tekstteorietisk og mediekritisk perspektiv.