Estetisk tenkning og praksis i barnehagepedagogikken i Reggio Emilia, en liten bykommune i nord-Italia. En studietur våren 2001 sammen med deltakere i det nordiske "Reggio Emilia-nettverket".

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjektperiode

Februar 2001 - Juni 2002

Prosjektsamandrag

I mer enn 50 år har den lille byen Reggio i provinsen Emilia i nord-Italia utviklet filosofi og arbeidsmåter for kommunens barnehager. De siste 20 årene har vi i Norge kjent til dette kraftsenteret for pedagogisk tenkning innen estetisk oppdragelse. Reggio har selv en "arbeidstittel" for dette italienske særtilfelle av pedagogisk utviklingsarbeid: Et barn har hundre språk. Jeg henter stadig nye kunnskaper og inspirasjon fra Reggio, slik også i denne omgang. Siden 1982 har jeg arbeidet med stoff herfra. I 1984 var jeg på min første studietur til denne lille italienske bykommunen. Det stoffet jeg samlet da, og den lysbildeserien jeg laget, har jeg senere brukt i undervisning og til kurs i barnehagefeltet her hjemme. Denne gangen har jeg utvidet samlingen av interessant materiale, både litteratur, lysbilder, videogrammer. Jeg tenker meg en presentasjon av utvalgt materiale ved avdeling for lærerutdanning i 2002.