Om demokratiets muligheter og ytringsformer i barnehage. En undersøkelse i samarbeid med barnehager i Studentsamskipnaden i Bergen.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjektperiode

September 2001 - Juni 2002

Prosjektsamandrag

Bakgrun Hovedinteresse: Forstå demokrati som fenomen – og muligheten for oppdragelse til demokrat Deltakelse i DIPSIE (Democracy in primary Scools in Europe; se http://www.hib.no/avd_al/Internasjonal/index.html) førte til ønske om å undersøkedemokratiets muligheter i norske barnehage Begrunnelse for valg av barnehager i Bergen var et pågående prosjekt i Studentsamskipnadens barnehager. Barnehagenes måldokument vektlegger verdier som kan skape forutsetninger for en demokratisk praksis Mål Undersøke hva slags muligheter barnehagen gir for å skape forutsetninger for oppdragelse til demokrati og for en demokratisk praksis Bruke posisjonen som deltakende observatører til å stille spørsmål ved dagliglivet når observasjoner drøftes Første fase Observasjoner i to barnehager med barn fra 1 til 5 år: Fokus 1: Om å støtte barns følelser. Fokus 2: Barns val Drøfting av observasjonene med personalet, med særlig fokus på voksnes holdninger til barns handlinger. Stikkord: Likeverdighet og forskjellighet Planlegge ny observasjonsfase – fastsette problemstilling for videre observasjonsarbeid. Resultater Utarbeidet mer presis problemstilling sammen med barnehagepersonalet, ut fra ønske om å øke holdningsbevissthet(holdningsetikk) Hvordan kan vi studere en holdning i en handling, og hva skal til for å endre holdning Søknad på nytt internasjonalt prosjekt: Comenius Development Project, februar 2002. Deltakerland: Danmark, Sverige, (England)og Norge Andre fas Ny og intensiv observasjonsfase vår 2002 Utarbeide intervjuguide for intervju av personale, på grunnlag av data fra observasjonsfasen Resultater Anvendelse av resultat i videre personalutvikling. Publisere rapport.