Estetiske opplevelser og erfaringsmåter hos barn under 3 år.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjektperiode

September 2003 - Desember 2004

Prosjektsamandrag

Småbarn er estetiske i sine erfaringsmåter og opplevelser. Det sansende og sanselige er grunnleggende. Dette prosjektet skal bidra til kompetanseutvikling i fagseksjonen forming ved HiB og hos kommende førskolelærere. Gjennom studier av småbarns kompetente handlinger med det vi vanligvis kaller "formingsmaterialer" vil prosjektet gi fornyet kunnskap om hvordan de helt små barna erfarer og uttrykker seg i/med slike materialer. Gjennom samarbeid med personalet i noen utvalgte barnehager vil prosjektet også søke å bidra til styrking av kompetansen i yrkesfeltet, og videreutvikle et nettverk for småbarnspedagogikk. Høgskolen i Bergen står overfor en stor utfordring i og med at et sterkt økende antall av barnehageplassene i vår region utgjøres av småbarnsplasser (0-3 år). Vi har lett for å anvende vår ”store-barns-forståelse” i møte med småbarn. Studenter og ferdige førskolelærere etterlyser tydeligere fokus i grunnutdanningen på de yngste barna. Kompetansen hos kommende førskolelærere kan også med fordel styrkes på dette området. Høgskolen har i mange år prioritert halvårsenhet i småbarnspedagogikk nettopp med tanke på dette forholdet. Denne halvårsenheten gir vanligvis bare plass til våre interne studenter. Ferdige førskolelærere som arbeider med de yngste barna, etterlyser muligheter for utvikling av sin kompetanse bl.a. ved vår hjelp her ved HiB/AL. Som undervisningspersonale trenger vi også å styrke vår kompetanse på området. I samarbeid med noen barnehager vil jeg la Føu-studenter arbeide med å bli oppmerksomme på de yngste barnas erfaringsmåter og kompetanser. Dessuten vil jeg gjennom samarbeid med personalet i noen barnehager bidra til å styrke deres kompetanse og samtidig videreutvikle et nettverk for småbarnspedagogikk. Et hjelpemiddel i arbeidet vil være studier av videoopptak: Hvordan handler vi for å møte barnas initiativ i bruk av "formingsmaterialer"?