Drama i barnehagen Et prosjekt som tar sikte på å finne ut hvordan førskolelærere i en barnehage anvender drama.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag
Prosjektperiode
Januar 2003 - Desember 2004
Prosjektsamandrag
Med prosjektet ønsker jeg å undersøke hvordan drama kan benyttes i barnehagen. Hvordan definerer de ansatte hva drama er og hvilke dramametoder blir brukt? Og hvordan anvendes drama med barn i gruppe? Dette forskningsarbeidet er et samarbeid med tre førskolelærere og en styrer i Vognstølen barnehage. I perioden vår –03 foretok jeg videoopptak av disse tre førskolelærerne i arbeid med drama med en barnegruppe. Fokuset for filmingen var den voksnes håndtering i å lede og gjennomføre et dramaopplegg. Ved hjelp av videoopptaket veiledet jeg førskolelærerne. Dette ble utgangspunkt for en praktisk analyse hvor vi sammen tok utgangspunkt i førskolelærernes eget ståsted og deres ønsker for videreutvikling i faget