Gehørbasert samspill i klasserommet - en casestudie av en musikklærer og hennes praksis

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag

Prosjektperiode

September 2004 - Juni 2007

Prosjektsamandrag

Prosjektbeskrivelse til delprosjekt under musikkseksjonens fellesprosjekt ” Hva foregår i musikkfaget i grunnskolen? Fortellinger fra det musikkpedagogiske praksisfeltet i 2005” Foreløpig arbeidstittel: Gehørbasert samspill i klasserommet - en casestudie av en musikklærer og hennes praksis Formål: Lære mer om musikk som undervisningsfag i grunnskolen og lære mer om den rytmiske musikkpedagogikkens arbeidsbetingelser. Problemområde og forskningsspørsmål: Vi har på HIB i de siste ti år utdannet en del lærere som har blitt utfordret på ledelse av samspill etter rytmiske eller gehørbaserte prinsipper. Jeg har tidligere ledet et pionerprosjekt der jeg var opptatt av å beskrive disse prinsippene og hvordan de kunne fungere på ulike trinn ien grunnskolesammenheng. Dette ble publisert i en bok (Hauge / Christophersen: Rytmisk musikkpedagogikk i grunnskolen, 2000). I dette prosjektet ble det pekt på at prinsippene og arbeidsmetodene setter store krav til den enkelte lærer. Denne skal ikke bare være en solid og allsidig musiker som skal ”ut på golvet” sammen med elevene og være en god modell i dans, sang og spill. Læreren skal også kunne instruere og improvisere og lede gruppesamspill. Hvordan forholder lærende seg til disse utfordringene? Hvordan fungerer rytmisk musikkpedagogikk i 2005-skolen? Foreløpige spørsmål: Hvilke tanker/refleksjoner gjør lærerne i forhold til sin egen undervisning i musikk? Hvilke mål har lærerne for sine klasser? Hva ønsker de å oppnå rent konkret? Hvilke faktorer virker inn på valg av innhold og arbeidsformer og hva legges det vekt på i undervisningssituasjonen? Hvordan organiseres undervisningen og hvordan arbeides det? Hvordan oppfatter lærerne sin egen rolle? Hvordan vurderer lærerne ”resultatet” av sin undervisning? Hvilke problemer/utfordringer støter lærerne på underveis og hvordan forsøker de å møte/løse disse? Tilnærmingsmåte: Jeg er interessert i en skole eller to med 3 lærere som legger vekt på varierte rytmiske eller gehørsbaserte samsp