Ny i Hordaland. Veiledning av nyutdannede førskolelærere og lærere.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag

Prosjektperiode

Oktober 2004 - Juni 2005

Prosjektsamandrag

Prosjektet retter seg mot nyutdannede lærere på alle nivåer, fra barnehage til videregående opplæring. Målsetningen er å følge opp og støtte nyutdannede lærere den første tiden i yrkey. Forskning på lærersosialisering viser at de første åren av læreryrket er av avgjørende betydning for læreres pedagogiske arbeid og deres tilknytning til læreryrket. Kvalifisert veieldning vil kunne bidra til utvikling av den nyutdannede lærer og til kvalitetsutvikling i den enkelte barnehage/skole. Ny i Hordaland er bygd opp av lokal veiledning i barnehage / skole, supervisjon fra lærerutdanningsinstitusjonene, regionsamlinger og fellessamlinger.