"Å se med hjertet"; den lille prinsen og livsmening
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Prosjektperiode
Januar 2004 - Mars 2005
Prosjektsamandrag
Målet med prosjektet var å presentere et paper på konferansen "Reasons of the Heart: Myth, meaning and education", som ble arrangert i sammarbeid mellom universitetene i Edinburgh og Glasgow og Vrije Universty i Amsterdam i september 2004. Etter hver ble jeg også invitert til å skrive en artikkel i en lærebok Ragna Aadlandsvik er redaktør for. Boka blir utgitt på Universitetsforlaget i mars 2005. FoU-arbeidet tar utgangspunkt i dette dilemmaet: Mulighetene vi i vår kultur har for selvrealisering er tilsynelatende gode; mye ser ut til å ligge til rette for å kunne gjennomføre et meningsfylt "livsprosjekt". Likevel ser det ut til at mange - i hele den vestlige verden, også unge mennesker - strever med å finne en retning for livet sitt. FoU-arbeidet fokuserer på grunnleggende sider ved vår livsværemåte, for å undersøke om det kan være noen felles, kulturelt bestemte grunner til dette. Målet er å få bedre innsikt i problem knyttet til danning av livsmening gjennom å utforske dem. Innsikten vil lite trolig kunne omskrives i noen undervisnings- eller oppdragelsesmetodikk. Men kanskje kan den bidra til oppmerksomhet rundt problemet og større forståelse av det. Hovedkilde og grunnlag for studien er Antoine de Saint-Exupérys fabel Den lille prinsen. Gjennom bilder og ord i fabelen, undersøker jeg mulighetene i vår kultur for å kunne leve et meningsfylt liv. Vi kan finne en kulturkritikk i fabelen. For eksempel i den første delen, hvor prinsen besøker alle vår kulturs arketyper, der de bor i ensomhet på hver sin planet. Vi kan se arketypene som bilder på vesentlige trekk ved vår kultur. Med utgangspunkt i den lille prinsens besøk hos dem, kan vi forsøke å forstå noe om hva som “går galt”. Gjennom å få innsikt i revens hemmelighet, kan vi forsøke å forstå noe om hvordan vi kan få det bedre. Jeg ser fabelen i sammenheng med annen skjønnlitteratur, filosofi og faglitteratur. I min holdning til og omgang med teksten har jeg et utgangspunkt i Hans-Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk og Paul Ricoeurs metodetenkning. FoU-arbeidet baserer seg på studien jeg gjorde i forbindelse med hovedfaget mitt i pedagogikk (“Forutsetninger for livsmening i vår kultur”. Veving av et bilde med Saint-Exupérys fabel Den lille prinsen som forbilde (Frislid 2003, Norsk Lærerakademi).)