Spillet i rommet mellom teater og utdanning. Elementer i skuespillerlærerens utarbeiding og gjennomføring av det gode Teater-i-undervisningen-programmet

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag

Prosjektperiode

September 2004 - Desember 2007

Prosjektsamandrag

Målet med forskningsprosjektet er å erverve en dypere forståelse for skuespillerlærerens forutsetninger, kompetanse og kyndighet - og derved søke forståelse for den komplekse veven av teater og dramapedagogikk som TIU-hendelsen er sammensatt av. Skuespillerlærerens forståelse og faglige kompetanse samt programmets kvalitet, vil sannsynligvis først og fremst vil komme til syne i de valgene skuespillerlæreren gjør; både i utviklingen av programmet (forestillingsdel og dramapedagogisk del) – og i gjennomføringen av programmet (planlagte og improviserte handlinger). For å få tak i hvordan den kyndige TIU-arbeideren handler og reflekterer innenfor dette dobbelte formidlingsfeltet, går jeg inn i en nærstudie av ett utvalgt eksempel. Jeg ser på fire ulike gjennomføringer av ett enkelt TIU-program. Jeg forventer at materialet vil vise punkter i veven av kunstnerisk og didaktisk refleksjon og handling som skaper undring og som det er verdt å studere mer nærgående. Slik sett tror jeg undersøkelsen kan fortelle både noe spesielt og generelt om sjangeren og skuespillerlærerens væren i programmet/hendelsen. Handlingene/programmet skal være de direkte formidlingskildene. Observasjon blir den ’tekst’ som jeg primært vil forholde meg til. Intervju av skuespillerlærerne vil fungere som supplerende materiale. Det eksemplariske materialet er hentet fra et erfarent TIU-kompani fra Storbritannia (det er der en finner den tyngste erfaringen og den lengste tradisjonen innen TIU). Programmet er utforsket (researched/deviced) av skuespillerlærerne selv.