Konfliktarbeid i barnehagen

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag

Prosjektperiode

Januar 2004 - Juli 2005

Prosjektsamandrag

Prosjektet er i sin første fase og er knyttet til et 2-årig Comenius-prosjekt som heter CRIPSIE (Conflict Resolution In Primary Schools In Europe). Ved hejlp av observasjoner i to barnehager i Bergen vil vi studere barns samspill og lek med spesielt fokus på konflikter mellom barna. Kan noen av disse konfliktene defineres som mobbing eller er det bare barns læring og utprøving av hverandre og maktforhold i ulike lekesituasjoner? Hvem bestemmer her? Vi vil diskutere våre observasjoner med personalet i barnehagene og med studenter og kolleger ved ulike workshops i utlandet. I prosjektets andre fase vil vi samle kommentarer og innspill til våre observasjoner fra studenter og kolleger i CRIPSIE-prosjektet. Vi vil så diskutere våre observasjoner og teori i en artikkel med komparativt perspektiv.