Lærerutdanning i et sosialt epistemologisk perspektiv
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Prosjektperiode
Januar 2002 - Desember 2004
Prosjektsamandrag
Prosjektets ambisjon har vært å utvikle et teorigrunnlag for utforsking av lærerutdanning, og profesjonsutdanning forøvrig. Innenfor et sosialt epistemologisk perspektiv blir lærerutdanning posisjonert som samfunnsinstitusjon. Utdanningen blir problematisert som en arena, et 'vitensrom', hvor man ikke bare produserer identiteter/kunnskap/profesjonskunnskap, men hvor det som skjer også kan forstås som en funksjon av eksisterende kunnskap, av eksisterende tatt-for-gitte oppfatninger og praksiser. Sosial epistemologi vever sammen kulturanalyse og epistemologi idet den fokuserer på hvordan mekanismer, faktorer og prosesser i utdanningskulturer genererer bestemte oppatninger og praksiser. Den kan derfor gi viktige bidrag til refleksjon om vilkår for endring i utdanningspraksis. Mer konkret problematiserer prosjektet sosiale praksiser som for eksempel læreplantuvikling, evaluering, veiledning, øvingsundervisning, forskning. Erfaringer utviklet gjennom prosjektet har vært formidlet, direkte eller indirekte gjennom flere foredrag hvor institusjonspraksis har vært diskutert i et vitenskapsteoretisk perspektiv.