Drama på nett, Modul 1-2-3

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag

Prosjektperiode

Oktober 2002 - Januar 2004

Prosjektsamandrag

Prosjektet har utviklet et helt nytt dramastudium for lærere, basert på nettundervisning og samlinger - tilsammen 30sp. Studiets tre moduler er 1: Innføring i fagområdet, 2: Teatrets språk, 3: Dramatiske prosesser. Hver modul har seks leksjoner med to-tre tilhørende oppgaver, samt to samlinger. Prosjektet har utviklet nye oppgavetyper på nettet gjennom improvisasjon, rolleoppbygging, rullerende dramatikk og teateranalyse. Det er utviklet undervisningsvideoer til studiet (se tilstøtende prosjekt). Sentrale hjelpemidler i det dramatiske arbeidet har dessuten vært bildemateriell, chat-box og diskusjonsforum. En premiss for studiet er at studentene arbeider som lærere/ledere i grunnskole/kulturskole og kan prøve ut drama-/teaterprosjekter med egen gruppe.