Det curriculære rom: et bidrag til forståelse og utforsking av didaktisk praksis

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett

Prosjektperiode

Januar 2004 - Desember 2004

Prosjektsamandrag

De begrep vi har til rådighet i vår tenkning om undervisning regulerer måten vi ser, forstår, forholder oss til undervsiningsfenomen, og derved også måten vi handler som lærere. De bidrar sterkt til å utgjøre vår didaktiske kompetanse. Det er svært viktig at de begreper som tilbys har potensiale i seg til å gripe kompleksiteten i den pedagogiske verden og hjelpe oss til å forstå de oftes subtile mekansimer som opererer i utdanningskulturen og som skaper betingelser for hva som kan skje og hva slags identitetsutvikling og læring som kan finne sted. Prosjektet diskuterer undervisning som en praksis som foregår innenfor et mangedimensjonalt, dynamiksk og organisk sosio - kulturelt rom. For å forstå denne virksomheten introduseres begreper som bl.a. curriculært rom, diskurser, makt/kunnskapsrelasjoner, vitensformaterende mekanismer, didaktisk dramaturgi, identitetskonstruksjon. Gjennom slike og andre begreper søker prosjektet å gjøre "rom"- tenkning til mønster for didaktisk forstålse og endring, samtidig som det søker, gjennom alternative redskaper, å gi bidrag til å kunne forholde seg vitenskapelig til undervisning, lærerutdanning og annen profesjonsutdanning. Prosjektet dokumenteres som bok: Det curriculære rommet - et bidrag til forståelse og utforsking av didaktisk praksis (ca. 200 sider)