Nye læreres profesjonelle utvikling og læring.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag

Prosjektperiode

September 2004 - August 2008

Prosjektsamandrag

Prosjektet (undersøkelsen) er delundersøkelse nr.3 under prosjektet Broen utdanning - yrke. Den er tildelt midler under HIBs prosjekt: Tiltak for kunnskap og om samarbeid med yrkesfeltet. Undersøkelsen setter søkelsyset på hvordan og hvorledes profesjonslæringen finner sted i begynnelsen av et yrkesforløp. Vektleggingen vil være hvordan en nyutdannet lærer å bli en del av organisasjonen skole - og hvilke organisatoriske forutsetninger og individuelle læringsstrategier som gir den enkelte nyutdannede best utvikling til en funksjonell og god lærer.Det foregår intervju med nyutdannede og deres lokale veiledere på 4 ulike skoler i begynnelsen av 2005. Analyse og skriving av resultater som artikler og kapitler.