To-årig studium for tolk for døve, døvblinde og døvblitte

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

August 2004 - Juni 2006

Prosjektsamandrag

Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning starter høsten 2004 en toårig utdanning av tolker for døve, døvblinde og døvblitte (120 studiepoeng). Studiet bygger på den nasjonale rammeplanen godkjent av Utdannings- og forskningsdepartementet 28.01.94. Sammen med tegnspråk (60 studiepoeng) gir tolkeutdanningen en bachelorgrad i tegnspråk og tolking. Utdanningen er praksisrettet og kvalifiserer for å arbeide som tolk for døve, døvblinde og døvblitte. Bestått utdanning gir rett til offentlig godkjenning som tolk. Tolkens overordnede ansvar er å medvirke til at møter mellom hørende og hørselshemmede, to parter som kan ha ulik språklig og kulturell identitet, skal bli likeverdige. Begge parter er brukere av tolketjenesten, men det er den hørselshemmede som har lovfestet rett til tolk og som derfor defineres som bruker i denne sammenhengen. Den foreliggende fagplan konkretiserer det faglige innholdet i studiet, der mål, innhold, arbeidsmåter, organisering og vurderingsformer er utarbeidet i henhold til rammeplanen og de normgivende dokumenter som er nedfelt i høgskolens plandokumenter. Tolkeprofesjonen er ung i Norge, og tolkerollen er i stadig endring i tråd med samfunnsutviklingen og forventninger fra brukerne og eget fagfelt. Utdanningen vil være i dialog med forsknings- og praksisfeltet på tegnspråk og tolking, og gi brukerperspektiv en sentral plass. Utdanningen skal utvikle og formidle kunnskap som gjør profesjonsutøverne i stand til å kunne forstå og forholde seg aktivt og kritisk til sin samfunnsmessige rolle. Studentene skal kvalifiseres for et yrke som krever kontinuerlig fornyelse og utvikling hos profesjonsutøveren. Studiet skal også kvalifisere for videre forsknings- og utviklingsarbeid innen faget. Som tolk kan en jobbe både innen offentlig og privat virksomhet, eller som frilanstolk.