Å se bevegelseskvalitet pedagogisk - Læringsaspekt ved fremming av bevegelseskvalitet i fysioterapi

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon

Prosjektperiode

Januar 2004 - Mars 2007

Prosjektsamandrag

Bakgrunn: Studien bygger på tidligere studier knyttet til fenomenet bevegelseskvalitet. Tradisjonelt har trening og læring i fysioterapi røtter i den fysiske treningskulturen og mindre på opplevelse og erfaring. Studien bygger på to hovedsynspunkter: at pedagogisk nærvær er grunnleggende i praktisk fysioterapi og at ferdigheter basert på pedagogisk nærvær kan læres og utvikles. Målsetting: Studiens målsetting er å sette fokus på læringsaspekt som kan være av betydning for å fremme bevegelseskvalitet i fysioterapi med utgangspunkt i menneskets fire eksistensdimensjoner. Teori: Den kunnskapsteoretiske forståelse har røtter i den fenomenologiske tradisjon, med hensyn til filosofi og bevegelsesvitenskap. Problemstilling: Hvilke læringsaspekt kan inngå i prosessen ved å fremme bevegelseskvalitet, opplevelse av helse og velvære, i fysioterapi? Metode: Kvalitativt forskningsintervju er valgt som design og kilde til datainnsamling. Data hentes fra to tidligere studier: Informantene er 1 internasjonal bevegelsesekspert og 15 norske fysioterapeuter fra 3 områder: 1) nevrologisk fysioterapi, 2) kommunefysioterapi og 3) psykiatrisk ? og psykosomatisk fysioterapi, begge studiene med fokus på grunnleggende elementer og dimensjoner ved fenomenet bevegelseskvalitet. Intervjuene er tapet, transkribert og tilsendt informantene til gjennomsyn. Etiske retningslinjer er fulgt. Kvales anbefalinger om analyse av kvalitativt intervju vil bli lagt til grunn for bearbeiding av materialet. Resultat: Et sett læringsaspekt har til nå trådd fram som betydningsfulle. Drøfting og Konklusjon vil rette seg mot læringsaspekt som mulige potensial i fysioterapi. Studien skal publiseres i internasjonalt tidsskrift.