Studievalg: VERNEPLEIER. I studentens verden fra utdanning til yrke, gjennom meningssøken og identitetsarbeid.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for velferd og deltaking

Prosjektperiode

November 2000 - November 2010

Prosjektsamandrag

Undersøkelsen er en forløpsstudie om vernepleieres yrkesvalg gjennom rekruttering-utdanning-yrkesutøvelse, der studenter følges fra studiestart til seks år etter endt utdanning. Undersøkelsen har hovedvekt på studenters fortellinger om selvforståelse, meningsdanning og identitetsarbeid: Hvordan bidrar studiet til danning av identitet, mening og engasjement og kan en identifisere spesielle kritiske hendelsene eller viktige faser som har avgjørende betydning? Studien er knyttet opp til StudData-undersøkelsen med to kull i vernepleierutdanningen i Bergen, men har en kvalitativ hovedperspektiv med dybdeintervjuer av 11 studenter.