Praksis som del av fagstudiet og fagstudiet som del av praksis. Den faglige samtalen i allmennlærerstudentenes praksis.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Prosjektperiode
August 2004 - Juli 2006
Prosjektsamandrag
Samarbeid mellom faglærere, studenter og øvingslærere i to praksisgrupper som har praksis i første og andre klasse. Med grunnlag i observasjon i studentenes undervisning og deltagelse i samtaletimer, intervjues øvingslærere og studenter individuelt. Følgende område er valgt for kommunikasjon mellom partene: Overordnet: Hvordan fremmer vi elevers læring i matematikk? Følgelig: Hvordan stimulerer vi studenter på beste måte ? for å utdanne lærere som legger til rette for elevers læring av matematikk? Fokus: Hva karakteriserer ?den faglige samtalen?? Hvordan identifiserer vi vilkår for ?den faglige samtalen? i praksis-samarbeidet? Datamaterialet foreligger fra underivsningen, samtaletimene og intervjuene. Studien gir innikt i hvordan samtalens kvalitet har betydning for læring. Den tydliggjør møte særlig mellom to typer samtaler, et evaluerende og et faglig fortsettende. Videre tydeliggjør det betydningen av refleksjon om samtalen.