"Ros til ROS?": Evalueringsrapport fra brukerundersøkelse av ROS - Senter for spiseforstyrrelser i Hordaland

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse- og omsorgsvitskap

Prosjektperiode

Mai 2006 - Juli 2007

Prosjektsamandrag

Denne rapporten har til hensikt å gjenspeile et brukerperspektiv. Gjennom en kvalitativ spørreundersøkelse av brukere av Rådgivning Om Spiseforstyrrelser (ROS), søkte vi å få svar på følgende spørsmål: Hvordan opplever brukere kontakten med ROS-senteret? Hvorvidt har kontakten vært nyttig i forhold til egen tilfriskningsprosess? Tolv brukere meldte seg som informanter etter at senteret hadde sendte ut informasjonsskriv til alle som var eller nylig hadde vært brukere av ROS. Intervjuene ble gjennomført etter en på forhånd laget intervjuguide. Informantene hadde en kjønns- og alderssammensetning tilsvarende antatt epidemiologi for spiseforstyrrelser. Informantene fortalte om vanskelige barndoms- og oppvekstvilkår og satte dette i sammenheng med lidelsen. De fleste gikk i behandling parallelt og så på tilbudet ved ROS som supplementært og komplementært. Ved senteret opplevde de i større grad et mer variert tilbud enn innen det offentlige hjelpeapparatet. Informantene karakteriserte ¿den gode hjelper¿ forskjellig. Noen utrykte at hjelpere som selv hadde slitt med spiseforstyrrelser, var best egnet. Andre mente at hjelperen skulle holde en faglig profesjonell avstand og at hun/han skulle ha en formell kompetanse. Alle mente imidlertid at personlige egenskaper var helt essensielt. Å bli møtt med forståelse, empati, interesse og å bli tatt på alvor ble trukket frem som det viktigste. De fysiske rammene ved ROS-senteret, som beliggenhet, bygningsmessige og estetiske rammer, ble trukket fram som viktige. Brukerne oppsøkte i stor grad senteret for å gjøre bruk av konkrete tilbud og i liten grad som treffsted hvor man ¿stakk innom¿. Få hadde nære venner blant andre brukere ved senteret.