Når det surrealistiske faller naturlig. Kunstfagenes møte med barns estetiske hverdag.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag
Prosjektperiode
Desember 2008 - November 2009
Prosjektsamandrag
En nasjonal konferanse med muligheter for kunnskaps- og erfaringsutveksling knyttet til kunstfaglig arbeid i førskolelærerutdanningen og i barnehagen. Denne konferansen har hatt et mangfoldig og spenstig program. Se PROGRAMMET med bidragsytere osv på nettadressen nedenfor. UTGANGSPUNKTET: I 2004 opprettet Høgskolen i Bergen en egen førskolelærerutdanning med vekt på kunstfag. Fagene forming, drama, musikk og dans utgjør halvparten av dette bachelorstudiet. I tillegg er norsk et viktig kunstfag. I utdanningen er surrealisme en av flere viktige inspirasjonskilder, og dette er på mange måter med å skape nye sammenhenger av kjente kvaliteter: Vi vil snu opp ned på det forventede og forstå mer om hva vi ikke vet. Vi tenker oss at små barns livsmåte på mange vis er slik: De er ute etter å utforske det nye, de bygger aktivt opp sine erfaringer, etablerer handlings- og forståelsesmåter, de leker seg med muligheter og prøver ut det meste. Gjennom surrealistisk inspirerte arbeidsmåter ønsker kunstfagene å utfordre studentenes etablerte kunnskaper. Vi er ikke så mye inspirert av psykoanalysen og det underbevisste slik surrealismen opprinnelig var, men mer av å la studentene studere de uante muligheter som de selv ? og barn ? har. Vi ønsker å hjelpe dem med å bygge ny kunnskap om egne og barns muligheter. Med vektlegging av forming, drama, musikk og dans, håper vi at våre studenter setter sitt preg på og skaper en mangfoldig barnehage med kunstfag i sentrum.