God nok i norsk? Læringsprosesser hos minoritetselever på grunnskolens 5. - 7. trinn

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

August 2007 - Desember 2010

Prosjektsamandrag

Prosjektet tar sikte på å følge og beskrive språkutviklingen i norsk til et utvalg minoritetselever på grunnskolens mellomtrinn. Bedre beskrivelser av språklæringsforløpene kan gi bedre grunnlag for bedømming av elevenes framgang. Prosjektet har også som mål å trene deltakende grunnskolelærere i språkvurdering og vinne erfaringer med ulike former for kartlegging av sentrale sider ved elevenes språklige kompetanse. Prosjektet bruker i stor grad skrifttekster fra elevene ved kartleggingen av ferdighetene, både fortellinger, saktekster og fagtekster. Prosjektet samler inn materiale fra elever med ulik oppholdstid og ankomstalder til Norge, men prøver også å følge en mindre gruppe elever de tre første skoleårene i norsk skole.