Tolk, assistent eller lærer?

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Januar 2008 - Januar 2010

Prosjektsamandrag

Stadig flere døve og sterkt tunghørte barn og unge er elever vanlige skoler. Grunnskoleelever med tegnspråk som førstespråk eller som etter sakkyndig vurdering har nytte av slik undervisning, har rett til å få hele opplæringen på tegnspråk i alle fag (§ 2-6 i Opplæringsloven), uansett hvilken skole de går på. Skolene som har døve og sterkt tunghørte elever, får tilbud om å samarbeide med det statlige kompetansesenteret for hørselshemmede, som gir råd og veiledning til organisering av undervisningen. Det er vanlig at disse skolene har ansatt lærere eller assistenter med tegnspråklig kompetanse og/eller ansetter tolker. I prosjektet har jeg intervjuet 4 skoletolker om hvordan de ser på sin egen rolle, og hvordan de opplever å være tolk for hørselshemmede barn. Tolkene er ansatt ved ulike skoler på vestlandet. Elevene er i grunnskolealder, de har ulik grad av hørselsnedsettelse, og noen har CI. Felles for elevene er at de ønsker at det som skjer i klasserommet skal være tilgjengelig for dem på tegnspråk.