Fra Poiesis til praxis,- en relasjonell tilnærming i bofellesskap. Kompetanseutvikling i samarbeid mellom felt og utdanning.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for velferd og deltaking
Prosjektperiode
Januar 2008 - Juni 2010
Prosjektsamandrag
Samarbeidet mellom Kompetanseenhet Vest og vernepleierutdanningen ved HiB startet som pilotprosjekt i studieåret 2007/08 og fikk utviklingsmidler i to studieår; 2008/2009 og 2009/2010. Til nå har 17 studenter hatt prosjektpraksis i enheten. Med utgangspunkt i relasjonell faglig tilnærming ønsker en å styrke samarbeidet mellom HiB og vernepleiernes arbeidsfelt. Med dette kan feltet få tilført kompetanse i et samarbeid med skolen og høgskolen kan få tilført erfaringsbasert kunnskap gjennom forelesere fra praksisfeltet og gode og stabile praksisplasser. En ønsker at samarbeidet bidrar til at relasjonell tilnærming får økt grobunn i bofellesskapene og på sikt kan bidra til økt fokus på beboernes medbestemmelse, og myndiggjøring/ansvarliggjøring av personalet. En tar mål av seg å bidra med dokumentasjon av praksis og utforskning av relasjonell tilnærming. Et felles mål er at vernepleierstudenter/ vernepleiere stimuleres til å velge arbeidet med utviklingshemmede personer og til å drive fagutvikling på feltet. Studentgruppene, à 4-5 studenter, blir etter søknad valgt ut for å utforske relasjonell tilnærming. Erfaringene med prosjektet har vært entydig gode, prosjektet har blitt meget godt evaluert av alle aktørene og en videreføring av samarbeidet støttes av ledelsen i enheten og i utdanningen. Et langsiktig mål har hele tiden vært at prosjektet skal bli et permanent samarbeid; at tilnærmingen får sin plass i det ordinære undervisningsopplegget og i nye fagplaner, og at forsøkene med kompetanseheving integreres i planer og ordinære driftsmidler på begge arenaer. Både enheten og utdanningen har allerede bestemt at egne midler vil avsettes til å videreføre prosjektet som et permanent samarbeid, og gjennomføre fortsatt styrket praksisavvikling fra neste studieår. En tenker seg da å videreføre praksis med refleksjonsmandagene basert på studier av filosofiske og grunnlagspedagogiske tekster der studenter og lærere, veiledere, som frikjøpes og fagteamet deltar slik som i prosjektet i dag. Det innebærer også å ha oppfølging av/samarbeide om studenters logger/fortellinger slik som i prosjektet i dag og stimulere til bruken av praksisfortellinger, spesielt i BA-oppgaver. Videre ønsker man å bygge opp et miljø rundt relasjonell tilnærming i utdanningen med samarbeid med eksterne krefter til videre fagutvikling og fou-arbeid.