Teater som danning. Delprosjekt: Forskning på bestemte danningsaspekter knyttet til undervisning og relevant forskningsdesign og og bearbeide datainnsamling.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for kunstfag

Prosjektperiode

September 2010 - Desember 2015

Prosjektsamandrag

"Verden snudd på hodet". Om å anvende surrealisme som kunsttradisjon i et forsøk på å utvide førskolelærerstudenters lek og teaterkompetanse. Prosjektet undersøker undervisningsprosesser som bygger på elementer fra surrealistiske kunsttradisjoner. Surrealismen søker det assosiative, det tilfeldige, det lekne og det overraskende. Ved å løsrive ting fra deres vante omgivelser kan nye og andre teatrale uttrykk komme til syne. Prosjektet Teater som danning søker etter …» ny kunnskap om teaterpraksis og dens pedagogiske potensial i lærerutdanningen spesielt og i det offentlige danningsprosjekt generelt» (Rasmussen, overordnet mål for prosjektet).