Lærerutdanningsreform og didaktisk kompetanse. Den skrevne læreplan - mellom idegrunnlag og praksis, in casu musikkfaget.

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Mars 1995 - Juni 2000

Prosjektsamandrag

Mål: Undersøkelsen skal være et faghistorisk og læreplanteoretisk bidrag til debatten om hvilken didaktisk profesjonalitet lærerstudenten skal utvikle, og skal som ledd i dette gi en analyse av dilemmaer ved læreplanen som "kompromiss" mellom faglige tradisjoner og utdanningspolitiske reformer. Tema: Prosjektet er en type lærerutdanningsforskning. Temaet hører ellers hjemme på områdene læreplanhistorie og læreplanutvikling, didaktikk, kunnskapssosiologi og statlig reformpolitikk: det fokuserer på forståelse av lærerkompetanse i vårt postmoderne, pluralistiske samfunn og hva denne forståelse betyr for læreplanen i lærerstudiet, i vid forstand. Temaet omfatter således spenningen mellom skolefag og høgskolefag, der maktpolitiske spørsmål - om sosiale, kulturelle og økonomiske prioriteringer - er av betydning. Forskningstype: Arbeidet er primært av historisk og teoretisk art: en bestemt læreplanreform brukes som primærkasus for analyse av hvordan tolkninger av lærerens faglighet står under innflytelse både av nedarvede tradisjoner og reformpolitiske signaler. Således vil det også til en viss grad være konfliktforskning, som konstruktivt kan vise aktuelle kompromisser mellom "gammelt" og "nytt". Det vil være livshistorieforskning, som belyser spenninger mellom individuell og institusjonell praksis på den ene siden og statlige føringer på den andre. Det vil også ha likhet med biografi-forskning, i og med at innflytelsen fra bestemte sentrale inspiratorer er med i undersøkelsen, og det er slik sett mer hermeneutisk enn fenomenologisk. Og til sist øynes et håp om å gi det et visst snev av "scenarie-arbeid", med tanke på nye muligheter for faget i lærerutdanninga - i mikro-, meso- og makroperspektiv.