Veiledning i klinisk praksis.
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet, Institutt for helse og funksjon
Prosjektperiode
Januar 2013 - Juli 2015
Prosjektsamandrag
Innledning:
Praksisfeltet er ansett som en sentral læringsarena for alle helsefagstudenters utdannings- og kvalifiseringsprosess. Praksisstudiene skal foregå i de virksomhetsområder der ergo-/fysioterapeuter arbeider, og sikre at studentene får variert erfaring (ibid.).
Bergen kommune er en viktig samarbeidspartner for institutt for ergoterapi, fysioterapi og radiografi. I løpet av de siste årene har veiledning av ergo- og fysioterapeutstudenter bydd på nye utfordringer, bl.a. veiledning av masterstudenter i klinisk fysioterapi og et nytt og yngre, og til dels uerfarent veilederkorps, hvor mange mangler formell veileder utdanning.
Mål for prosjektet:
Prosjektet har som mål å utvikle veilederkompetansen i ergo-/fysioterapitjenesten i Bergen kommune, og kartlegge behovene for kompetans oppbygging innen veiledning av studenter i praksis.
Metode:
Prosjektet vil gjennomføres med elementer av aksjonsforskning, der en ved å gi tilbake til praksisfeltet kunnskap som kontinuerlig samles og erfares, i form av seminarer med fagpresentasjoner og erfaringsutveksling. Data for prosjektet vil også være intervjuer (individuelt og i gruppe) med studenter og veiledere, samt observasjoner av samarbeids- og veiledningssituasjoner.
Evaluering av prosjektet vil skje fortløpende gjennom oppfølging og samarbeid med veiledere og studenter. Etter prosjektperioden vil resultater basert på analyse av intervjuer, observasjoner og erfaringsutvekslingsseminar bli presentert på veilederseminar, i rapport og evt som fremlegg på konferanser om utdanning innen helsefag.
Metode
Kvalitativ metode, aksjonsforsking, intervju