Å være ny lærerutdanner i Norge. Hvem er de nye lærerutdannerene og hva slags støtte opplever nye lærerutdannere i Norge de tre første årene i yrket?

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag

Prosjekttype

Ph.d.-prosjekt

Prosjektperiode

Oktober 2011 - Juli 2017

Prosjektsamandrag

Selv om det de siste tiårene har vært stadig mer fokus på forskning i lærerutdanning, finnes fortsatt lite forskning på lærerutdannere som yrkesgruppe både internasjonalt og i særlig grad nasjonalt. Denne studien har derfor til hensikt å undersøke hvem de nytilsatte i lærerutdanningen er og hvilke erfaringer de har av støtte og egen utvikling som lærerutdannere de tre første årene i yrket.

Studien er satt sammen av 3 delprosjekter og er bygget rundt en digital survey rettet mot nye lærerutdannere ved norske lærerutdanningsinstitusjoner. Det første delprosjektet gir en oversikt og analyse av internasjonal forskningslitteratur om nye lærerutdannere og karakteristiske trekk ved denne forskningen. Videre er andre delprosjekt en studie av nye lærerutdanneres karriereveier inn i lærerutdanningen. Her er sentrale elementer som kjønn, alder, utdanning og yrkesbakgrunn presentert og drøftet med tanke på å forstå mer av det mangfoldet som finnes av veier inn i lærerutdannningen. Til slutt har det tredje prosjektet fokus på nye lærerutdanneres erfaringer av støtte og egen utvikling i de tre første årene i yrket som lærerutdanner.