Barnehagelærernes danningsprosesser – dilemmaer og idealer i personlige og politiske fortellinger
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjekttype
Ph.d.-prosjekt
Prosjektperiode
Januar 2012 - Desember 2016
Prosjektsamandrag
Forskningsprosjektet studer relasjonen mellom ulike vilkår for barnehagelærernes danning ved å belyse barnehagens komplekse hverdag mellom praksis og politikk. Forskningsprosjektet er ment som et bidrag til nye innsikter i hva barnehagelæreryrket innebærer og hvordan slike innsikter kan brukes til å utvikle sider ved barnehagens virksomhet og barnehagelærerutdanningen. Dette gjøres ved å identifisere vilkår for barnehagelærernes danningsprosesser slik de framstilles i deres egne fortellinger og slik de framstilles i politiske dokumenter. Å utvikle konstruktivt kritiske perspektiver på barnehagelærerutdanningen og arbeidet som barnehagelærer forutsetter innsikt i sosiale, historiske og politiske forståelser som er i omløp. Det forutsetter også forståelser av komplekse sammenhenger mellom de personlige erfaringene og identitetsdanningen. Hannah Arendt gir et godt bilde på kompleksiteten i slike prosesser. Veven som metafor og mellomrommet som oppstår mellom mennesker er sentrale perspektiver i Arendt sin filosofi, og har en sentral plass i dette forskningsprosjektet. Prosjektet benytter narrativ undersøkeler og narrativ teori for å utforske tematikken.
Metode
Narrativ metode, livshistorie intervju