Eleven som matematiker

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjekttype

Grunnforskning

Prosjektperiode

August 2014 - Juni 2019

Prosjektsamandrag

Det er fruktbart å stille seg spørsmålet om det er kvaliteter ved matematikeres arbeidsmåter som en ønsker at elever skal få ta del i. Jeg bruker betegnelsen eleven som matematiker om når elevers praksis tar opp i seg hovedingredienser av en matematikers praksis. Dette innebærer at elevene selv tar aktivt del i kunnskapsproduksjon og at det kreves at de selv må argumentere for og presentere deres egne resultat. At eleven arbeider som en matematiker betyr ikke at alle elever nødvendigvis skal bli matematikere, men at elever skal kunne benytte seg av matematikk, inkludert ulike matematiske metoder og tenkemåter, på en fleksibel måte slik at faget er til nytte i situasjoner og problemstillinger de møter. I dette prosjektet undersøkes og utvikles begrepet ”eleven som matematiker”. Dette vil primært gjøres gjennom å undersøke elevers deltakelse i ulike praksiser knyttet til matematiske konstrukter og tenkemåter. Prosjektet søker å gi innsikt i elevers bruk av eksempel og generalisering, definisjoner, bevis og argumentasjon, representasjoner, elevers egne spørsmål og oppgaver, abstrahering og konkretisering, varians og invarians og hypoteser.