Portretter av pedagogikkundervisningens praksis i BLU: Utdanningssamtalens betydning for studentenes profesjonsutdannelse

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

November 2014 - Juni 2018

Prosjektsamandrag

I Høgskolen i Bergens sin implementering av ny barnehagelærerutdanning er det innført utdanningssamtale med den hensikt at samtalen skal bidra til at studenten skal lykkes i studiet. (Jamfør interne instrukser desember 2013). Hensikten med utdanningssamtalen er å bidra til at studenten lykkes i studiet og følger utdanningsplanen. Samtalen bør utfordre studentene til å klargjøre faglige mål, reflektere over egen læringsprosess og hvordan studiesituasjonen kan utvikles. Trivsel er også et viktig tema i samtalen.

Problemstilling:

Hvordan kan utdanningssamtalen bidra til studentenes profesjonskompetanse?

I samsvar med problemstillingen ønsker vi å undersøke både profesjonsveileder - og studentperspektivet i den hensikt å bidra til best mulig kunnskap om utdanningssamtalen.

Metode

Gruppeintervjuer (Group discussions - Bohnsack 2010) med studenter; med fokus på felles erfaringer med/i utdanningssamtaler som oppleves som gode, meningsfulle og viktige for videre utvikling.  

Gruppeintervjuer (Bohnsack 2010) med pedagogikklærere; med fokus på felles erfaringer i å tilrettelegge utdanningssamtaler som oppleves som gode, menings- og betydningsfulle.

Arbeidet gjennomført i 2015:

Påmelding i NSD

Rekrutering av pedagogikklærere