Drama som danning. Transformative og performative trekk ved en dramatisk danningsarena
Prosjekteigar
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Institutt for kunst- og medievitenskap
Prosjekttype
Doktorgradsprosjekt
Prosjektperiode
August 2011 - Mai 2016
Prosjektsamandrag
Mål
Prosjektet utgjør en undersøkelse av begrepet Danning slik det kan forstås innen en dramapedagogisk kontekst.
Om prosjektet
Prosjektet utgjør en litteraturanalyse. Det forholder seg til tre diskurser rundt danning som er aktuelle innen en dramapedagogisk danningsdiskurs eller som over de siste årene har vært med på å forme en dramapedagogisk diskurs.
-Den første av disse er sentrert rundt filosofen John Deweys begrep estetisk erfaring, som i skandinavisk kunstpedagogisk forskning har blitt lansert som et sentralt danningsbegrep.
-Den andre er knytter seg til begrepet Theaterpädagogischer Bildung som står sentralt innen en tysk teaterpedagogisk danningsdiskurs.
-Den tredje og overordnede omhandler en diskusjon av begrepet Performativ Danning. Dette begrepet igjen bygger på både amerikanske og tyske performativitetsstudier som over de siste årene har fått stor innflytelse innen teatervitenskap og dramapedagogikk.
Avhandlingen vil være artikkelbasert med fire artikler. Den første av disse er utgitt pr. mars 2015
Veiledere i prosjektet
Bjørn Rasmussen (NTNU) og Stig Eriksson (HiB)