Medier og identiteter i middelalderen

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Juni 2016 - August 2017

Prosjektsamandrag

Prosjektets mål er å undersøke hvordan utformingen og utviklingen av medier har artet seg i en historisk setting, med særfokus på bruk av ulike uttrykksformer og deres rolle for identitetsdannelse i middelalderen. Det legges vekt på analyse av verbale, visuelle og materielle framstillings- og identifikasjonsformer, og det drøftes i hvilken grad middelaldermedier bidro til framveksten av kollektive og personlige identiteter. Mediehistorie er et voksende fagfelt både i norsk og internasjonal sammenheng, der en på ulike måter utforsker samspillet mellom det historiske og det nåtidige og belyser så vel endringer som kontinuitet, dvs. de lange linjenes historie (la longue durée). Prosjektet vil bidra til utvidet forståelse av begreper som medium, medialitet, kommunikasjon og didaktiske praksiser, sosiale og kulturelle identiteter i ulike tidsperioder.