Praksissamtalen som læringssamtale
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Desember 2016 - Juli 2018
Prosjektsamandrag
Prosjektet undersøker praksissamtalen mellom studenter, lærere (skole) og faglærere (høgskolen/universitet) i praksis i lærerutdanningen, og søker innsikt i hvordan slike samtaler kan fungere som læringssamtaler for studentene.
Prosjektet videreutvikler begrep og resultat fra det avsluttede forskningsprosjektet "Læringssamtalen i matematikkfagets praksis" (prosjekt-ID: 403626). Dette gjelder primært begrepene intensjon-ved-læring, intensjon-ved-undervisning og læringssamtale. Lærerstudenter i praksis er i en konstant bevegelse mellom å være underviser og selv å være lærende, og vekselvirkninger mellom intensjoner-ved-læring og intensjoner-ved-undervisning virker presumptivt inn på studentenes utbytte av prakis.