Praksissamtalen som læringssamtale

Prosjekteigar

Høgskulen på Vestlandet

Prosjektperiode

Desember 2016 - Juli 2018

Prosjektsamandrag

Prosjektet undersøker praksissamtalen mellom studenter, lærere (skole) og faglærere (høgskolen/universitet) i praksis i lærerutdanningen, og søker innsikt i hvordan slike samtaler kan fungere som læringssamtaler for studentene.

Prosjektet videreutvikler begrep og resultat fra det avsluttede forskningsprosjektet "Læringssamtalen i matematikkfagets praksis" (prosjekt-ID: 403626). Dette gjelder primært begrepene intensjon-ved-læring, intensjon-ved-undervisning og læringssamtale. Lærerstudenter i praksis er i en konstant bevegelse mellom å være underviser og selv å være lærende, og vekselvirkninger mellom intensjoner-ved-læring og intensjoner-ved-undervisning virker presumptivt inn på studentenes utbytte av prakis.