Den relative effekten av team-based learning og motivasjon
Prosjekteigar
Høgskulen på Vestlandet
Prosjektperiode
Juli 2016 - August 2021
Prosjektsamandrag
Vi ønsker å undersøke forskjellene i blant annet
motivasjon og engasjement hos studenter under vanlig
forelesning sammenliknet med team-based learning.
Baselinemålingen og post-testen undersøker
motivasjon, subjektiv mestring, engasjement, subjektiv
læringsutbytte, autonomistøtte og behovstilfredstillelse.
Den første målingen tar plass tidlig i semesteret, hvor
studentene kun har hatt vanlige forelesninger. Posttesten
måles etter fire sammenhengende uker med
team-based learning. Det teoretiske rammeverket er
selvbestemmelsesteorien. Designet er mixed methods
med to spørreskjemabesvarelser og senere
fokusgruppeintervju. Hva er den relative effekten på
motivasjon og engasjement i team-based learning
sammenliknet med tradisjonell forelesning?